Polski rynek olejów silnikowych
Mobil utrzymał ubiegłoroczną pozycję lidera rynku olejów silnikowych dla aut osobowych – wynika z najnowszego raportu GIPA. Według badania Polacy coraz częściej kupują oleje silnikowe na tzw. dolewki. Jednocześnie w ciągu ostatniego roku zmniejszyła się liczba kierowców, którzy wymienili olej silnikowy.
W 2008 roku wielkość krajowego rynku olejów silnikowych dla aut osobowych osiągnęła 56 000 000 litrów. Oznacza to, że w ciągu ostatniego roku jego potencjał zwiększył się o 0,72%. To znacznie mniej, niż na przełomie lat 2006/2007. Wówczas GIPA zanotowała przyrost o ponad 4 000 000 litrów.
Dla producentów środków smarnych Polska jest jednym z największych rynków zbytu w tej części Europy. „Chwilowa stabilizacja rynku nie powinna być powodem do niepokoju. Szczególnie, że liczba zarejestrowanych aut nadal rośnie” – mówi Danuta Michałus-Sokołowska, dyrektor ds. marketingu ExxonMobil Poland.
Polscy kierowcy najczęściej zalewają silnik olejem Mobil (27%). Jego dwoma największymi konkurentami są Lotos i Castrol, odpowiednio 24% i 17% udziałów w rynku. Pozostałym producentom z udziałami poniżej 10% bardzo trudno będzie powalczyć o miejsce na podium. Jakie więc kryteria decydują?
Dla Polaków głównymi kryteriami wyboru oleju silnikowego są zaufanie do marki i cena. Jednak w ostatnim czasie bardzo wzrosła na znaczeniu trwałość, czyli możliwość przejechania większej ilości kilometrów bez wymiany oleju. Kierowcy przy zakupie olejów Mobil sugerują się zaufaniem do marki (56%) oraz dobrą ochroną silnika (47%). U konkurencji ta ostatnia cecha nie była oceniana, aż tak wysoko.
W porównaniu do 2007 roku, zmniejszyła się z 81,3 do 72 proc. liczba kierowców, którzy wymienili olej silnikowy. Jednocześnie od kilku lat stale rośnie udział w rynku olejów na uzupełnienie. Od 2004 roku wzrósł on z 4,39 do ponad 9,58 miliona litrów. Eksperci przewidują, że obecny trend w najbliższych latach jeszcze się wzmocni.
Przeciętny Polak wymienia olej silnikowy 1,3 razy w roku, średnio 4,1 litra.
Statystyczny samochód, który porusza się po polskich drogach ma 10,6 lat i roczny przebieg rzędu 15 000 km. Na jego sprzedaży zarobilibyśmy 13 400 złotych. Oglądając dziesiątki samochodów na giełdzie, dużą uwagę zwracamy na silnik. Dobrze utrzymane auto na pewno będzie mniej zawodne w dalszej eksploatacji. Pomóc w tym może stosowanie wysokiej jakości olejów silnikowych, takich jak w pełni syntetyczny Mobil 1. Syntetyki używa już co czwarty kierowca. W kolejnych latach silników zalanych olejami mineralnymi (obecnie 25%) i półsyntetycznymi (35%) będzie coraz mniej. Badania GIPA pokazują, że olej silnikowy samodzielnie kupuje ponad połowa kierowców. Pozostali zlecają jego wymianę serwisom motoryzacyjnym.