Polski bolid drugi na torze Silverstone
*Drugie miejsce polskiego zespołu w wyścigu na legendarnym torze Silverstone to nie lada sukces. Tym razem nie zawdzięczamy go jednak Robertowi Kubicy, ale studentom Politechniki Śląskiej w Gliwicach. *
Polacy wzięli udział w organizowanych w Wielkiej Brytanii zmaganiach pojazdów ekologicznych. Cykliczne wyścigi The Greenpower Corporate Challenge, w których rywalizują bolidy zbudowane z materiałów wtórnych i napędzane silnikiem elektrycznym, organizuje brytyjska organizacja Greenpower. Uczestnikami są głównie angielskie szkoły średnie, uniwersytety oraz firmy motoryzacyjne. W zmaganiach Greenpower sukcesem nie jest wyprzedzenie wszystkich konkurentów. O zwycięstwie decyduje pokonanie jak największego dystansu w ciągu czterech godzin. Ograniczeniem jest źródło zasilania - trzy podwójne zestawy akumulatorów samochodowych o pojemności 33 Ah. Aby zrównać szanse, każda drużyna korzysta z takich samych silników elektrycznych i akumulatorów.
Testowany na torze w Poznaniu bolid polskich studentów na miejscu, w garażach przy torze Silverstone został wyposażony w dostarczony przez organizatorów transponder. Dzięki temu niewielkiemu urządzeniu sędziowie Greenpower Corporate Challenge mogli dokładnie określać położenie bolidu i dystans, który udało mu się przejechać. Trwający ponad cztery godziny wyścig rozpoczął się dla Polaków w sposób, o jakim można było marzyć. Już na pierwszych okrążeniach śląski bolid osiągnął 58 km/h - prędkość, jakiej drużyna gliwickiej politechniki nie notowała wcześniej nawet podczas testów.
Po ponad godzinie i pierwszej zmianie kierowcy Polakom udało się osiągnąć najszybszy czas okrążenia. W niespełna trzy godziny od startu trzeci kierowca polskiego zespołu zdołał awansować z drugiego miejsca na pozycję lidera.
Choć w drugiej połowie wyścigu bolid z Gliwic prowadził, ostatecznie - na dwóch ostatnich okrążeniach - o włos uległ pojazdowi Simple Trug zespołu Electroad. Śląscy studenci przejechali ok. 193 km – tyle samo okrążeń (73), co zwycięzcy. Osiągnęli też w wyścigu najlepszy czas jednego okrążenia – 2 minuty i 58 sekund. Trzeci zespół był o pięć okrążeń gorszy.
W tym roku studenci z Gliwic uczestniczyli w wyścigu po raz drugi. W ub. roku ich bolid zajął szóste miejsce na 34 zgłoszone pojazdy.
Był to najlepszy w historii Greenpower Corporate Challenge wynik debiutantów. Polacy pokonali wówczas m.in. zespoły: Cambridge University, Jaguar Land Rover, Bentley czy Prodrive. Śląski bolid został też wyróżniony za najlepszą konstrukcję.
W tym roku nad konstrukcją bolidu pracowało czternaścioro studentów kierunków mechanicznych i zajmujących się automatyką. Ważną rolę w zespole pełniły kobiety. Ze względu na charakter wyścigu lekka studentka sprawdza się za kierownicą lepiej niż przeciętny mężczyzna. Kobiety brały też jednak udział w projektowaniu bolidu – na przykład Sara Machowska odpowiedzialna była za fotel i osprzęt kierowcy.
W stosunku do pojazdu z ubiegłego roku w bolidzie ulepszono rozwiązania techniczne oraz aerodynamikę tak, aby wszystkie zakręty toru Silverstone mógł pokonywać przy maksymalnej prędkości.
Czterech członków ubiegłorocznego zespołu Silesian Greenpower zostało laureatami konkursu Fiata i Politechniki Śląskiej na najlepsze motoryzacyjne prace dyplomowe w 2010 r. Ich pojazd został też wyróżniony przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, który przyznał zespołowi nagrodę Zielony Czek 2011.
Źródło: PAP
tb/