Branża motoryzacyjna umacnia swoją pozycję w polskiej gospodarce. Produkty z nią związane stanowią ok. 14-15 proc. ogółu całego eksportu z naszego kraju.
Znaczenie tego sektora dla gospodarki potwierdzają też m.in. dane dotyczące działalności w specjalnych strefach ekonomicznych - motobranża przeważa w 6 z 14 funkcjonujących w Polsce SSE. W naszym kraju funkcjonuje obecnie ok. 1 300 producentów motoryzacyjnych a cała branża (razem z przedsiębiorstwami handlowo-usługowymi) to ponad 80 000 firm.
Z raportu "Branża motoryzacyjna w Polsce. Liczby, podsumowania, analizy" wynika, że między 2008 a 2013 r. wartość produkcji części i akcesoriów wzrosła nominalnie aż o 69 proc. (z 30,3 do 51,1 mld zł). Równocześnie na znaczeniu traci produkcja samochodów - stagnacja, a nawet spadki liczby wytworzonych osobówek, widoczne są od 2009 r.
W 2015 r. branża motoryzacyjna będzie jednym z mocniejszych sektorów naszej gospodarki. Głównym motorem rozwoju ma być eksport części i akcesoriów do innych krajów. - W 2014 r. wartość eksportowanych z Polski części i akcesoriów samochodowych najprawdopodobniej przekroczy łącznie 30 mld zł. Będzie to już o blisko 10 mld zł więcej względem wartości eksportu pojazdów. Kwoty te z roku na rok zmieniają się na korzyść części i akcesoriów, co pokazuje znaczenie ich producentów dla całej gospodarki kraju. Jest to również o tyle ciekawe, że w społecznym odbiorze branża motoryzacyjna kojarzona jest głównie z fabrykami dużych koncernów zagranicznych, a nie producentami części oryginalnych czy też części przeznaczonych na rynek wtórny - mówi Aleksander Szczyrba z firmy Ferroz Export, która produkuje układy wydechowe.
Rosnąca rola branży motoryzacyjnej jest widoczna także w odniesieniu do finansów publicznych. Według oficjalnych danych za 2012 r., wpływy z tytułu podatku od towarów i usług (VAT) związanego z działalnością motobranży wynoszą w skali roku aż 6,2 mld zł. Z tej kwoty blisko połowa (2,8 mld zł) przypadła na sprzedaż części, akcesoriów oraz usług motoryzacyjnych. Branża odprowadza też duże kwoty w formie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników. W 2013 r. było to ok. 4,7 mld zł. Liczba osób zatrudnionych w szeroko pojętym sektorze motoryzacyjnym sięga w Polsce już ok. 350 000, notując przy tym od kilku lat stały wzrost.
Źródło: tab2
ll/moto.wp.pl