Trwa ładowanie...
5 kwietnia 2013, 14:26

Polscy naukowcy kontra zmęczenie kierowcy

Polscy naukowcy kontra zmęczenie kierowcyŹródło: Thinkstockphotos
d18zff9
d18zff9

Drogi naszego kraju należą do najbardziej niebezpiecznych w Unii Europejskiej. Oczywiście odpowiada za to przede wszystkim brak gęstej sieci tras o najwyższych parametrach i zły stan tych istniejących, ale nie można zapominać o winie kierowców. Ci często szarżują, albo prowadzą znacznie dłużej, niż powinni. Polacy postanowili zaradzić temu ostatniemu.

Jak podaje Komenda Główna Policji, w 2012 roku tylko na autostradach miały miejsce 42 wypadki, których powodem było zaśnięcie kierowcy. Zginęło w nich dziesięć osób, a 79 zostało rannych. Producenci samochodów próbują zaradzić takim zdarzeniom, opracowując i montując w samochodach systemy ostrzegające o zmęczeniu kierowcy. Nasi naukowcy również nie zasypują gruszek w popiele. Na Politechnice Łódzkiej opracowano materiał, który przewodzi napięcie elektryczne. Jeśli wykona się z niego ubiór dla kierowcy, ta właściwość pozwoli na odbieranie sygnałów wysyłanych przez jego ciało. Gdy połączona ze strojem elektronika stwierdzi, że osoba za kółkiem zasypia podczas jazdy, zaserwuje mu delikatny ładunek elektryczny. Nie wyrządzi on szkody kierowcy, ale skutecznie go obudzi, co pozwoli na uniknięcie wypadku.

tb, moto.wp.pl

d18zff9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d18zff9
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj