Trwa ładowanie...
Policja
13-07-2009 15:29

Poloneza zakończyć czas

Poloneza zakończyć czas
d6y8xdh
d6y8xdh

Był jedną z głównych gwiazd kultowego polskiego serialu "07 zgłoś się". Ich charakterystyczne brzmienie było jedyne w swoim rodzaju. W Policji zastąpiły wysłużone Fiaty 125p. Jeszcze w kwietniu po polskich ulicach jeździło 1513 "poldków", teraz zostały już tylko cztery. Ich dni są również policzone.

Przez minione lata niebieskie polonezy wytrwale patrolowały ulice polskich miast i miasteczek. Nie miało znaczenia, czy ulice pokryte były śniegiem, czy błotem. Polonezy radziły sobie prawie w każdych warunkach. Miały też swoje humory, szczególnie pod koniec kilkunastoletniej służby, kiedy potrafiły stanąć bez powodu na środku ulicy. Pierwsze policyjne polonezy, z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, pod maską miały silniki 2.0 DOHC, produkcji Fiata. Później stosowano także silniki 1.5 Turbo, 2.0 SOHC montowane również w Fordach. Jednak najczęściej były spotykane motory o pojemności 1.5 i 1.6 litra. W najnowszych egzemplarzach znajdowały się także 1.4 i 1.6 DOHC 16v rovera.

Właśnie polonezem z silnikiem forda jeździł nadkom. Piotr Kostkiewicz, obecnie naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KMP Radom. - Dostać na stan taki samochód, to była ogromna nobilitacja dla młodego policjanta, którym byłem. Szczególnie, gdy przesiadło się z Nysy - wspomina Kostkiewicz. - To był całkiem inny komfort jazdy.

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

Polonez, którym jeździł Kostkiewicz wzbudzał szacunek wśród innych użytkowników dróg. - Można było nim pojechać nawet 150 km na godzinę i zatrzymywani kierowcy w zachodnich samochodach nie kryli zdziwienia, że właśnie obok nich znalazł się Polonez - żartuje naczelnik radomskiej drogówki. Jak podkreśla Kostkiewicz, Polonez był też bardzo wytrzymały na wszelkiego rodzaju uderzenia. - W czasie obsługi wypadku drogowego przy ul. 25 Czerwca kierowca dostawczego mercedesa uderzył w tył mojego radiowozu. W polonezie nie stało się nic, a w mercedesie rozbity był cały przód - dodaje.

d6y8xdh

Na przestrzeni lat służbę w Policji pełniło większość wersji Poloneza produkowanego na warszawskim Żeraniu. Wszystkie kończą właśnie swoją karierę. Niektóre z nich trafią na przetargi, a część z nich trafi do strażaków. Niestety wszystkie pozbawione charakterystycznych białych pasów i napisów. Zamiennikami wycofywanych Polonezów są koreańskie Kia Cee'd z silnikami diesla o mocy 140 KM.

oprac. Jakub Wielicki

d6y8xdh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d6y8xdh
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj