Półmilionowy Fiat 500
Jak poinformował w komunikacie rzecznik FAP, Bogusław Cieślar, egzemplarz o numerze 500 tysięcy zjechał z linii produkcyjnej w Tychach w ub. tygodniu. To samochód w kolorze biała perła z podstawowym silnikiem 1.2 o mocy 69 KM, wyposażony m.in. w system Start and Stop.
Najwięcej "pięćsetek" trafiło dotąd do Włoch (244 755 sztuk), Francji (58 425), Wielkiej Brytanii (51 445) i Niemiec (48 319). Kolejnymi głównymi odbiorcami tego samochodu są: Holandia (13˙682 sztuk), Szwajcaria (10 765), Hiszpania (10 103), Belgia (9 548), Japonia (9 030) i Austria (8 648).
- _ Należy zauważyć, że 80 proc. klientów wybrało najlepsze wersje w dostępnej gamie - Lounge i Sport _ - podkreślił Cieślar.
Fiat 500 sprzedawany jest obecnie w dwóch wersjach nadwoziowych (sedan i kabriolet) i sześciu rodzajach wyposażenia. Mogą go napędzać dwa silniki benzynowe (1.2 69 KM i 1.4 100 KM) oraz dwa turbodiesle (1.3 Multijet 75 KM i 1.3 Multijet II 95 KM) połączone z ręcznymi lub zautomatyzowanymi skrzyniami biegów. Wszystkie silniki spełniają - według producenta - normy emisji spalin Euro 5.
W ub. roku fabryka FAP w Tychach osiągnęła rekordowy wynik produkcji 605 tys. 797 samochodów, czyli o 112 tys. 912 więcej niż rok wcześniej. Oznacza to, że w stosunku do 2008 r. produkcja wzrosła o blisko 23 proc. Grupa Fiata o ponad 10 proc. zwiększyła też sprzedaż samochodów osobowych w Polsce, podnosząc udział w rynku.
Prawie połowa ubiegłorocznej tyskiej produkcji (298 tys.) to Fiat Panda, 176 tys. - Fiat 500, a 10 tys. - Fiat 600. Modelu Abarth 500 wyprodukowano blisko 7 tys. W sumie samochodów marki Fiat i Abarth powstało w 2009 r. w Tychach 493 tys. Pozostała część to produkowany na zlecenie koncernu Ford nowy Ford Ka.
Na początku marca Fiat Auto Poland podał, że w styczniu i lutym 2010 r. produkcja samochodów w fabryce Fiata w Tychach była o 27,4 proc. większa niż w pierwszych dwóch miesiącach 2009 r.
Z linii produkcyjnych tyskiego zakładu od początku roku do końca lutego zjechało 105 933 samochodów, o 22˙809 więcej niż w tym samym czasie ub. roku. Nadal najwięcej produkowano modeli Panda i Fiat 500.
97,7 proc. tegorocznej produkcji trafiło na eksport, z czego ponad połowa do Włoch. Fiaty z Tychów jeżdżą też w tak odległych krajach jak Meksyk, Nowa Zelandia, Argentyna czy RPA.