Trwa ładowanie...
10-05-2013 11:22

Politycy debatowali o fotoradarach. Będą zmiany?

Politycy debatowali o fotoradarach. Będą zmiany?Źródło: GITD
d40afpy
d40afpy

W 2012 r. z tytułu mandatów wystawionych na podstawie fotoradarów do budżetu państwa wpłynęło około 32 mln zł; w całym kraju jest 600 takich urządzeń, czyli 28 na 1 mln samochodów - poinformował w czwartek w Sejmie wiceminister transportu Tadeusz Jarmuziewicz.

Sejm rozpoczął prace nad pakietem projektów zmieniających przepisy o ruchu drogowym. Trzy projekty nowelizacji dotyczą ustawy Prawo o ruchu drogowym autorstwa PiS, SLD oraz SP. Czwarty projekt, autorstwa PO, dotyczy ustawy o drogach publicznych.

Według propozycji PiS fotoradary mogłyby być instalowane jedynie w miejscach szczególnie niebezpiecznych, gdzie dochodzi do wypadków spowodowanych nadmierną prędkością. Za miejsce szczególnie niebezpiecznie - według propozycji posłów PiS - uznany ma być odcinek drogi publicznej, o długości co najmniej 1 000 m, na którym w ciągu ostatnich 5 lat doszło do minimum 10 wypadków spowodowanych przekroczeniem dopuszczalnej prędkości. Ponadto projekt pozbawia Inspekcję Transportu Drogowego (ITD) możliwości rejestrowania naruszania przepisów ruchu drogowego za pomocą urządzeń rejestrujących - przenośnych albo zainstalowanych w pojeździe, albo na statku powietrznym. PiS chce też, aby wszystkie dochody z mandatów za przekroczenie prędkości były kierowane na rozbudowę, naprawę oraz modernizację dróg i infrastruktury drogowej. Andrzej Adamczyk (PiS) przywołał raport NIK z 2011 r. Wynika niego, że w wypadkach drogowych ginie w Polsce dwa razy więcej osób niż w Unii Europejskiej. W opinii NIK dzieje się tak głównie z powodu
złego stanu technicznego dróg, a radykalna poprawa bezpieczeństwa może nastąpić po wybudowaniu sieci autostrad i dróg ekspresowych. - Koniec z zakładem fotograficznym (Jacka) Rostowskiego i Sławomira Nowaka pod auspicjami Donalda Tuska - powiedział Adamczyk.

Drugi z projektów - autorstwa SLD - ma na celu uporządkowanie ustawienia fotoradarów. Projekt zakłada m.in. ustalenie minimalnej odległości, w jakiej względem siebie powinny stać fotoradary. Według propozycji SLD dochody z fotoradarów byłyby przeznaczone bezpośrednio na Krajowy Fundusz Drogowy. SLD proponuje też ukrócić praktykę stawiania fotoradarów przez gminy i pobieranie z tego tytułu ogromnych środków, które następnie wpływają do budżetu i są przeznaczane na inne cele. - Wszyscy wiedzą, że mamy problem z bezpieczeństwem na drogach, bałagan z fotoradarami i że fotoradary stały się pułapkami na kierowców oraz instrumentem do łatania dziury budżetowej - powiedział Tomasz Kamiński (SLD). Ocenił, że ITD staje się w coraz większym stopniu służbą skarbową.

Trzeci z projektów, autorstwa Solidarnej Polski, zakłada m.in. ograniczenie liczby fotoradarów o ok. 80 proc. i pozostawienie ich jedynie tam, gdzie poprawiają bezpieczeństwo, np. przy szkołach i szpitalach. Projekt przewiduje także utworzenie specjalnej rezerwy celowej o nazwie Fundusz Poszkodowanych w Wypadkach Komunikacyjnych, która byłaby w całości finansowana z mandatów pochodzących z fotoradarów. Środki z Funduszu miałyby być przeznaczane na finansowanie pomocy osobom poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych i poprawy bezpieczeństwa na drogach - z wyłączeniem finansowania urządzeń rejestrujących. - Fotoradary nie mają żądnego pozytywnego wpływu na poprawę bezpieczeństwa drogowego - powiedział Patryk Jaki (SP). Jak dodał, urządzenia te są obecnie instalowana głównie po to, aby zwiększyć wpływy do budżetu. Jego zdaniem w oznakowaniach drogowych panuje bałagan, a bezpieczeństwo na drogach poprawiłoby się, gdyby przejazdy autostradami były bezpłatne.

d40afpy

Z kolei projekt PO dotyczy ustawy o drogach publicznych. Proponowane zmiany zmierzają do tego, aby wszystkie środki z mandatów nakładanych przez ITD zasilały Krajowy Fundusz Drogowy. Zgodnie z projektem wpływy z kar i grzywien nałożonych przez ITD (w tym za naruszenia przepisów ruchu drogowego ujawnionych za pomocą fotoradarów) będą przekazywane tylko na rachunek KFD z przeznaczeniem na działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu na drogach krajowych. Równocześnie z budżetu państwa do KFD ma zostać przeniesione finansowanie zadań Głównego Inspektora Transportu Drogowego związanych z zapewnieniem funkcjonowania stacjonarnych fotoradarów oraz obudów na te urządzenia. - Jeśli występuje niebezpieczeństwo na drogach to w pierwszej kolejności należy je oznakować. Bezpieczeństwo i troska o życie i zdrowie każdego człowieka nie ma barw politycznych. Jesteśmy zobowiązani do współpracy na rzecz bezpieczeństwa - powiedział Stanisław Żmijan (PO).

Według danych policji w 2012 roku na drogach doszło do 36 500 wypadków; zginęło w nich 3 500 tys. osób, a 45 000 zostało rannych. Choć liczba zabitych była najniższa od 1989 r., to w przeliczeniu na milion mieszkańców jest wciąż wysoka w porównaniu z innymi krajami europejskimi.

d40afpy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d40afpy
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj