Trwa ładowanie...
dfhebtc
11 grudnia 2014, 17:50

Połączenie Świnoujście - Trelleborg będzie usprawnione

dfhebtc
dfhebtc

Istniejące połączenie morskie Świnoujście - Trelleborg zyskało status tzw. autostrady morskiej. Pieniądze z funduszy europejskich pozwolą na remonty infrastruktury, co poprawi warunki żeglugowe i zwiększy bezpieczeństwo na tej drodze wodnej.

Jak powiedziała w czwartek PAP Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, pieniądze z unijnego programu pozwolą m.in. na remonty infrastruktury w portach szwedzkim i polskim. W jej ocenie, inwestycje poprawią warunki żeglugowe, nawigacyjne i bezpieczeństwo na całej trasie.

Woźniak-Lewandowska powiedziała, że port w Świnoujściu wykorzysta dofinansowanie głównie na przedsięwzięcia związane z zastosowaniem paliw LNG (gaz ziemny w ciekłej postaci - PAP) na potrzeby statków. Chodzi o opracowanie procesu dostaw LNG dla statków i ich technologię. Woźniak-Lewandowska dodała, że działania świnoujskiego portu są odpowiedzią na budowany w tym mieście gazoport.

W Trelleborgu natomiast zmodernizowany zostanie tamtejszy terminal oraz system zarządzania ruchem.

dfhebtc

W ocenie Woźniak-Lewandowskiej, unijne dofinansowanie umożliwi w przyszłości obsługę największych promów na trasie Świnoujście-Trelleborg i poprawę jakości operacji transportowych w obu portach. Ma wzrosnąć także ich konkurencyjność.

Projekt potrwa do 2015 r., a pieniądze na jego realizację pochodzą z funduszy TEN-T (unijny program dotyczący sieci drogowych, wodnych, powietrznych i kolejowych - PAP) . Szacunkowe koszty kwalifikowane to około 44 mln zł.

Połączenie Świnoujście-Trelleborg obsługuje sześć promów; obrót towarowy na tej trasie wyniósł w br. 3,1 mln ton.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem skarbu państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu. W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy obsługujący połączenia ze Skandynawią. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.

Dzięki powstającemu terminalowi LNG w Świnoujściu będzie można sprowadzać do Polski do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością powiększenia tej zdolności do 7,5 mld m sześc. rocznie. Terminal w Świnoujściu ma być gotowy do przyjmowania skroplonego gazu w 2015 r. Rząd uznał inwestycję za strategiczną.

dfhebtc
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dfhebtc
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj