Pokonać pustynię - KTM 660 Rally Factory
|
|
| --- |
Kilku Polaków postawiło sobie ambitny cel. Grupa bezgranicznie zakochanych w sportach motorowych zapaleńców, konsekwentnie realizująca swoje sportowe marzenia założyła w 2007 roku zespół rajdowy Dakar Team Polska. Celem ma być przemierzenie pustyni i zameldowanie się na mecie Rajdu Dakar w 2009 roku.
Udział w tak trudnym i wymagającym przedsięwzięciu stanowi ogromne wyzwanie - nie tylko sportowe, ale także organizacyjne i logistyczne. Krzysztof Matela, przy wsparciu i zaangażowaniu przyjaciół – Andrzeja Matusewicza i Daniela Stefańskiego, postanowił mu sprostać i „dostosować rzeczywistość do swoich marzeń”. Od kiedy zapadła decyzja o starcie, wszystkie działania zespołu skupiają się na jak najlepszym przygotowaniu do konfrontacji z pustynią.
Krzysztof wystartuje na motocyklu wyprodukowanym przez austriacką firmę KTM. Sprzęt jest oparty o znany, wykorzystywany przez profesjonalnych rajdowców model 660 Rally Factory. Pochodzi ze stajni Orlen Teamu, gdzie był wykorzystywany m.in. przez Jacka Czachora.
Motocykl jest wymagający, ale i wdzięczny w prowadzeniu. Bardzo hałaśliwy, ale za to z potężnym momentem obrotowym, pozwalającym na jazdę w zasadzie na dowolnym biegu. Kierowca zapewnia, że elastyczność w każdym zakresie obrotów jest wręcz niewyobrażalna.
Silnik ma na tyle przyjazną charakterystykę pracy, że od 50 km/h można sobie pozwolić na wrzucenie piątego biegu. Silnik "zbiera" od najniższych obrotów, więc porównanie go do jednostki wysokoprężnej nie będzie dużym nadużyciem.
Niestety hałas spowodowany przez silnik KTM-a jest ogłuszający... Przy wysokich obrotach dochodzi do 130 dB, co powoduje wyraźny ból, który dość szybko może zamienić się w trwałe uszkodzenie słuchu. Ponadto natarczywy dźwięk powoduje szybsze zmęczenie kierowcy. Panaceum okazały się zatyczki do uszu. Przy prawidłowo włożonych stoperach, słychać raczej pomruk silnika, niż jego ryk. Donośny i niski dźwięk pracy jednocylindrowego motoru gwarantuje, że kibice z dużej odległości rozpoznają, iż nadciąga maszyna o dużej pojemności.
Parametry techniczne:
silnik: czterosuwowy, jednocylindrowy, o pojemności 653,7 ccm
skrzynia biegów: 5-stopniowa
zawieszenie: White Power, skok – przod: 330mm, tył: 300 mm
hamulce: tarczowe Brembo (300 mm przód, 220 mm tył)
moc: 70 KM
chłodzenie: cieczą i olejem (chłodnica oleju)
rozrusznik: elektryczny
zbiorniki paliwa: 36 litrów - 2 x 10 przód + 2 x 8 tył
zbiorniki na wodę pitną: 5 litrów - 2 x 2,5
rama: stal chromowo-molibdenowa
masa własna: 158 kg (bez płynów, paliwa i wody)
koła: 90/90 x 21 - przód, 140/90 x 18 - tył
prędkość maksymalna: 180 km/h.
Więcej informacji na: www.dakarteam.pl