Pogromca pustyni - Mitsubishi Pajero Evolution
Zespół Repsol Mitsubishi Ralliart ma przyjemność ogłosić debiut w rajdach cross-country, nowego Mitsubishi Pajero Evolution, wyposażonego w silnik wysokoprężny, opatrzonego kodem MPR14.
Zespół podjął także zdecydowane kroki w kwestiach rozwoju programu ochrony środowiska, dzięki wprowadzeniu wielu rozwiązań opracowanych przez Mitsubishi Technology, oraz ścisłej współpracy ze swoimi partnerami – Repsol, Valeo i BFGoodrich.
Mitsubishi Motors Corporation (MMC), oraz sportowy dział koncernu MMSP, ustanowiły cele dla zespołu w nadchodzącym sezonie, oraz plan na „Dakar” 2009, który zorganizowany zostanie w całkowicie nowym otoczeniu, rozpoczynając i kończąc się w Buenos Aires, z jednym dniem odpoczynku w Valparaiso, na wybrzeżu Pacyfiku w Chile.
Najnowszym wyzwaniem dla ekipy w 2008 r. jest prezentacja nowej wersji utytułowanego Mitsubishi Pajero Evolution, napędzanej turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym. Nowa jednostka o pojemności 2997 cc w układzie V6 jest wynikiem prac opartych o długoletnie doświadczenie koncernu, nad silnikami Diesla z niskim ciśnieniem sprężania i wysokim ciśnieniem wtrysku. Repsol Mitsubishi Ralliart planuje zacieśnić i zintensyfikować swoją współpracę na polu ekologii, ze swoimi strategicznymi partnerami – Repsol, Valeo i BFGoodrich – którzy, pod względem troski o środowisko, są liderami i pionierami w swych dziedzinach. „W tej chwili, nasza działalność związana ze sportami motorowymi, została wzniesiona na inny poziom, skupiając się na przyjaznym środowisku technologiach Mitsubishi Motors”, podkreślił nowy prezes MMSP SAS, Osamu Nakayama.
Repsol, pojawienie się wysokoprężnego Mitsubishi Pajero Evolution MPR14 postrzega jako idealną okazję do przedstawienia swych nowych technologii wysoce wydajnych paliw, oraz biodiesla nie wytwarzanego przy udziale surowców spożywczych. Hiszpański koncern olejowy otrzymał ostatnio status „Gold Class” w prestiżowym roczniku przygotowywanym przez PricewaterhouseCoopers i Sustainable Asset Management (SAM), niezależną firmę zajmującą się przygotowaniem opracowań i szacunków na potrzeby Dow Jones Sustainability Index.
Michelin Group – która jest właścicielem marki BFGoodrich – zawsze kładła nacisk na transfer technologii pomiędzy sportem a produktami oponiarskimi powszechnego użytku. Koncern kładzie nacisk na programy badawcze zajmujące się m.in. obniżeniem oporów toczenia opon, w którym kluczową rolę odgrywa współpraca z takimi partnerami, jak Mitsubishi. W 1990 r. Michelin był pierwszym producentem, który przedstawił linię proekologicznych opon do samochodów i ciężarówek, z której wywodzi się zdobywająca szereg nagród opona Energy Saver.
Długoletnie doświadczenie Valeo w pracy nad systemami elektronicznymi w przemyśle samochodowym, także walnie przyczyniło się do powstania nowego, wysokoprężnego Mitsubishi Pajero Evolution MPR14. Firma w tym przypadku skupiła się nad pracami związanymi ze specyficznym układem chłodzenia, wykorzystującym architekturę UltimateCooling. Inżynierowie Valeo mają ogromny wkład w skonstruowanie energooszczędnych systemów oświetlenia wykorzystywanych w samochodzie, takimi jak lampy LED z przodu i z tyłu, mających także wpływ na dalsze ograniczenie zużycia paliwa.
Dane techniczne:
Nadwozie: Rama przestrzenna z lekkiej stali, podłoga o strukturze plastra miodu, poszycie z włókiem węglowych
długość: 4195mm
szerokość: 1990mm
rozstaw osi: 2775mm
rozstaw kół (przód): 1750mm
rozstaw kół (tył): 1750mm
Silnik: 6 cylindrów, 24-zawory, DOHC, układ olejowy z suchą miską
pojemność: 2997cc
moc: 260 KM
moment obrotowy: 650Nm
skrzynia: 5-biegowa, sekwencyjna
Napęd: stały 4x4, mechaniczny, centralny dyferencjał
przedni dyferencjał: Xtrac samoblokujący
tylny dyferencjał: Xtrac samoblokujący
Zawieszenie: niezależne, wielowahaczowe, spręzyny śrubowe, 2 amortyzatory na koło
Hamulce: wentylowane tarcze z 6-tłoczkowymi zaciskami Brembo
Opony: BFGoodrich 235/85/16
Masa: 1900 kg
Pojemność baku: 500 litrów