Trwa ładowanie...
17-05-2007 11:25

Poduszki powietrzne nie są bezpieczne dla wszystkich

Poduszki powietrzne nie są bezpieczne dla wszystkich
d40afpy
d40afpy

Poduszki powietrzne w samochodach dobrze chronią tylko pasażerów przeciętnego wzrostu - od 1,6 metra do 1,8 metra. Natomiast osobom bardzo wysokim bądź niskim mogą przynieść więcej szkód niż pożytku - wynika z najnowszych badań naukowców z USA.

Do takich wniosków doszli badacze z Oregon Health and Science University w Portland, którzy szczegółowo przeanalizowali dane z wypadków samochodowych zebrane w ciągu 11 lat. Informacje te dotyczyły łącznie ponad 67 tys. osób - kierowców i pasażerów siedzących z przodu, z czego poważnych obrażeń doznało 2,5% kierowców i 2,6% pasażerów. Sprawdzano, czy ochronna funkcja poduszek powietrznych może zależeć od wzrostu i masy ciała człowieka.

Okazało się, że choć poduszki powietrzne w umiarkowanym stopniu chroniły ludzi przeciętnego wzrostu (od 1,6 do 1,8 metra), to w przypadku osób bardzo wysokich - powyżej 1,9 m, bądź bardzo niskich - poniżej 1,5 metra, nawet zwiększały ryzyko urazu. Masa ciała nie wpływała w tym wypadku na odsetek urazów.

_ Nasze najnowsze dane wskazują, że w przypadku osób niskich, jak i wysokich, poduszki powietrzne zwiększają ryzyko urazów zamiast je obniżać _ - podkreśla prowadzący badania dr Craig Newgard.

d40afpy

Zdaniem Newgarda, odkrycie to jest o tyle istotne, że obecnie tzw. inteligentne (wielostopniowe) poduszki powietrzne otwierają się identyfikując posturę pasażera na podstawie masy ciała.

_ Poduszki powietrzne zostały zaprojektowane po to, by chronić pasażerów samochodów, ale badania prowadzone w ostatnich 10-15 latach sugerują, że niektórym grupom osób, np. dzieciom, mogą one przynieść więcej szkód niż pożytku _ - komentuje badacz. Newgard radzi wysokim lub niskim pasażerom samochodów, żeby w miarę możliwości wybierali tylne siedzenia. Z wieku badań wynika, że są one bezpieczniejsze, nie tylko ze względu na poduszki powietrzne, podkreśla. Z kolei wysocy i niscy kierowcy powinni, według badacza, siadać jak najdalej od poduszki powietrznej, w odległości przynajmniej 30,5 cm. Najlepszym rozwiązaniem byłoby jednak montowanie w każdym samochodzie przycisków pozwalających pasażerom blokować poduszkę.

d40afpy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d40afpy
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj