Podróżowanie zimą po Europie
Niebawem rozpoczynają się ferie, a wraz z nimi zimowy sezon podróży. Nim przekroczysz granicę Polski, sprawdź, czego od kierowców wymagają miejscowi policjanci.
W połowie 2012 roku w kraju toczyła się dyskusja na temat wprowadzenia obowiązku wymiany opon na zimowe. Pomysł miał tylu zwolenników ilu przeciwników. Ci pierwsi liczyli na znaczną poprawę bezpieczeństwa na drogach, po których nie mogliby się już poruszać mało odpowiedzialni właściciele samochodów. Przeciwnicy pomysłu argumentowali, że jeden termin dla całego kraju to niepotrzebne naciąganie mieszkańców tych terenów, gdzie zimy są łagodne. Jak wiemy przepisy w tej materii nie uległy zmianie i w Polsce nie ma obowiązku posiadania opon zimowych i łańcuchów śnieżnych. Myli się jednak ten, kto uważa, że podobnie jest u naszych sąsiadów.
Na Słowacji, która jest celem wielu narciarzy z południa polski, istnieje obowiązek posiadania opon zimowych podczas poruszania się po zaśnieżonych drogach. Choć więc oficjalnie nie ustalono tam okresu, w którym zimowe ogumienie jest wymagane prawem, w praktyce każdy, kto wybiera się tam o tej porze roku, musi je posiadać. Co ważne, minimalna wysokość bieżnika opon zimowych wynosi na Słowacji 3 mm, a nie jak u nas 1,6 mm.
W Czechach wprowadzono obowiązek posiadania zimowych opon od 1 listopada do 31 marca.
Austria: Nie ma ustalonego prawem okresu, w którym kierowcy mieliby obowiązek jazdy na zimowych oponach. Kiedy jednak droga jest pokryta śniegiem, każdy poruszający się po niej pojazd musi mieć odpowiednie ogumienie. W praktyce oznacza to więc, że opony trzeba zmienić. Jeśli chodzi o łańcuchy, austriackie przepisy mówią, że można używać ich na napędzanych kołach, gdy droga jest zaśnieżona lub oblodzona.
*Włochy: *Obowiązek posiadania zimowych opon dotyczy tylko wybranych tras. Dla przykładu na trasie A1 pomiędzy Arezzo i Bolonią takie ogumienie trzeba mieć od 1 listopada do 15 kwietnia. W górskich rejonach kraju, np. Trydent-Górna Adyga, północna część Lombardii, obowiązek posiadania zimowych opon może zostać doraźnie wprowadzony znakami. Jeśli więc wybieramy się we włoskie Alpy, bez zimowych opon ani rusz. W Dolinie Aosty od 15 października do 15 kwietnia obowiązkowo trzeba wozić ze sobą łańcuchy śniegowe.
*Słowenia: *jazda na zimowych oponach jest nakazana od 15 listopada do 15 marca. W rejonach górskich, gdzie wskazują na to znaki, trzeba również używać łańcuchów.
Niemcy: Nasi zachodni sąsiedzi nie określili w przepisach dat, pomiędzy którymi kierowcy muszą posiadać zimowe ogumienie. Jak jednak mówi niemieckie prawo, należy posiadać opony odpowiednie do warunków atmosferycznych. Jeśli więc policjant po zatrzymaniu samochodu stwierdzi, że letnie „gumy” nie pozwalają na bezpieczną jazdę, wręczy mandat.
We Francji jest podobnie. Nie ma stałego obowiązku posiadania zimowych opon, ale doraźnie ustawiane lub stałe znaki drogowe mogą wskazywać na konieczność jazdy na „zimówkach”.
Litwa: zimowe opony są obowiązkowe od 10 listopada do 1 kwietnia.
Łotwa: do kwestii „zimowek” podchodzi mniej restrykcyjnie. Należy ich używać od 1 grudnia do 1 marca.
*Estonia: *stosuje takie same terminy jak Łotwa, czyli od 1 grudnia do 1 marca. Dopuszczalna jest jazda na oponach z kolcami.
Finlandia: Znane z doskonałych kierowców i zimowych warunków państwo wymaga, aby samochody poruszające się po jego drogach posiadały zimowych opon od 1 grudnia do ostatniego dnia lutego. Władze zalecają jednak używanie takiego ogumienia również jesienią i wiosną ze względu na zalegający śnieg. Można używać opon z kolcami.
*Szwecja: *Od 1 grudnia do 31 marca kierowca podróżujący w warunkach zimowych musi posiadać właściwe ogumienie. Oceny tego, jak bardzo „zimowe” panują warunki w razie zatrzymania dokonuje policjant. Należy wozić ze sobą łańcuchy.
*Norwegia: *Prawo nie przewiduje bezwzględnego obowiązku posiadania opon zimowych, ale kierowca musi posiadać takie ogumienie, by zapewnić samochodowi dobrą przyczepność. Może być to ogumienie zimowe lub z kolcami, a także łańcuchy.
*Bułgaria: *Od 1 listopada do 31 marca jest obowiązek wożenia łańcuchów śnieżnych, nie trzeba natomiast zmieniać opon. Podobne przepisy obowiązują w Macedonii.
Źródło: ADAC, Ministerstwo Spraw Zagranicznych
tb/