Zarząd Województwa Małopolskiego podpisał w czwartek ze starostą tatrzańskim i wójtem Poronina umowę o przebudowie skrzyżowania zakopianki z drogą wojewódzką w Poroninie. Inwestycja mająca usprawnić ruch na zakopiance może rozpocząć się w przyszłym roku.
"Dzisiaj finalizujemy ustalenia, nad którymi pracowaliśmy przez ponad rok zarówno z samorządem lokalnym, jak i z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad" - mówił w czwartek marszałek województwa małopolskiego Marek Sowa.
Zgodnie z podpisaną umową w pierwszej kolejności Urząd Wojewódzki ma dokończyć opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pozyskaniem wymaganych decyzji, opinii i uzgodnień umożliwiających realizację prac budowlanych. Marszałek szacuje, że wykonanie tych zobowiązań powinno zająć rok czasu i ma kosztować ok. 500 tys. zł, a koszty będą rozłożone pomiędzy Urząd Wojewódzki, starostwo tatrzańskie i gminę Poronin. Na mocy zawartej umowy gmina Poronin i powiat tatrzański przekażą nieodpłatnie na rzecz Województwa Małopolskiego grunty pod realizację inwestycji.
Kosz całej inwestycji to ponad 46 mln zł. Prace budowlane mają potrwać trwać blisko rok. Projekt obejmuje przebudowę 590-metrowego odcinka zakopianki oraz budowę dwupoziomowego skrzyżowania drogi krajowej z drogą wojewódzką w kierunku Bukowiny Tatrzańskiej i linią kolejową. Na pobliskim skrzyżowaniu zakopianki z drogą lokalną w kierunku Zębu ma powstać rondo i nowa przeprawa przez Biały Dunajec. W tym samym czasie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce przebudować most na Porońcu. Przebudowane mają też być skrzyżowania zakopianki z innymi drogami lokalnymi.
"Od 15 lat staramy się rozwiązać ten +węzeł gordyjski+ w Poroninie. () Dzięki tej inwestycji pomożemy nie tylko turystom, ale też samym mieszkańcom" - mówił starosta tatrzański Andrzej Gąsienica-Makowski. Dodał, że zaproponowane rozwiązanie spotkało się z aprobatą lokalnej społeczności.
Wcześniejsze koncepcje przebudowy skomplikowanego skrzyżowania w Poroninie, spotkała się ze sprzeciwem mieszkańców. Poprzedni projekt przebudowy zakładał m.in. dwupasmową drogę z ekranami dźwiękochłonnymi i budowę wysokiej estakady; na to nie zgadzali się jednak mieszkańcy Poronina. Kolejny pomysł - budowa ok. 100-metrowego tunelu - okazał się natomiast zbyt kosztowny.
W sezonie turystycznym w miejscu, gdzie droga krajowa nr 47, czyli popularna droga do Zakopanego krzyżuje się z trasą wojewódzką nr 961 i torami kolejowymi, tworzą się gigantyczne korki. Dodatkowo do tego punktu dochodzą jeszcze drogi lokalne o dużym natężeniu ruchu, a tuż za skrzyżowaniem jest most na rzece Poroniec.