Podlaskie/ 208 mln euro z UE na drogi wojewódzkie i kolej regionalną do 2020 r. 

208 mln euro w latach 2014-20 z UE ma być wydanych w Podlaskiem z Regionalnego Programu Operacyjnego na inwestycje na drogach wojewódzkich i na potrzeby kolei regionalnej - poinformował marszałek województwa podlaskiego Jerzy Leszczyński przed konsultacjami na temat planu transportowego regionu.

160 mln euro z tej kwoty trafi na drogi, 48 mln euro na kolej regionalną: rewitalizację infrastruktury torów, dworce.

We wtorek w Białymstoku rozpoczął się cykl konsultacji nad Regionalnym Planem Transportowym Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020, który określa potrzeby i cele w tym zakresie, precyzuje zagrożenia i wskazuje szanse.

Plan będzie podstawą do wydatkowania pieniędzy z Regionalnego Programu Operacyjnego na ten cel, ale też z innych źródeł i programów centralnych, z których zamierza korzystać region. Plan przygotował zespół ekspertów z Instytutu Geografii i Przestrzennego Planowania PAN. Plan będzie zatwierdzała Komisja Europejska. Dokument wyznacza kierunki rozwoju transportu w regionie.

Marszałek Jerzy Leszczyński powiedział we wtorek dziennikarzom, że kluczowym celem, który ma być zrealizowany dzięki planowanym inwestycjom ma być większa dostępność komunikacyjna ze wszystkich miast powiatowych do stolicy województwa - Białegostoku. Zaznaczył, że to kontynuacja już prowadzonych przez samorząd województwa licznych inwestycji na drogach wojewódzkich z wykorzystaniem unijnych pieniędzy z RPO na lata 2007-2013. Marszałek powiedział, że jak tylko plan zaakceptuje Komisja Europejska, będą uruchamiane konkursy, być może pierwszy jeszcze w 2016 r.

W ocenie marszałka realizacja planu transportowego powinna pozwolić rozwiązać większość problemów komunikacyjnych na drogach wojewódzkich i kolei regionalnej, ale nie wszystkie. "Ta kwota w sumie ponad 200 mln euro da nam możliwość wybudowania ponad 200 km dróg, rewitalizacji kolei regionalnych w regionie, oprócz inwestycji centralnych, bo jednocześnie będą prowadzone centralne trasy szybkiego ruchu, tak samo kolei (Rail Baltica: Warszawa-Białystok-Suwałki-PAP), także do końca perspektywy 2020-2022 r. (...) Myślę, że w 80-90 proc. dróg i kolei - zmodernizujemy" - powiedział Leszczyński.

Dyrektor departamentu infrastruktury i transportu w urzędzie marszałkowskim w Białymstoku Leszek Lulewicz powiedział, że przygotowano około 30 projektów na inwestycje drogowe na drogach wojewódzkich w całym regionie, ale nie wiadomo jeszcze które z nich będą realizowane. "Są to drogi, które powinny łączyć główne korytarze transportowe, które powinny też poprawiać dostępność danego regionu, bądź też takie drogi, o których już wcześniej była mowa, które np. posiadają już wykonaną lub w dużej mierze przygotowaną dokumentację" - wyjaśnił Lulewicz.

Dyrektor dodał, że w kwestii infrastruktury kolejowej, władze województwa stawiają m.in. na rewitalizację tzw. szerokiego toru, co jest ważne z puntu widzenia współpracy transgranicznej ze Wschodem. Dodał, że obecny stan techniczny tego toru jest "bardzo zły" i wymaga rewitalizacji.

Województwo podlaskie należy do najsłabiej rozwiniętych regionów pod względem dostępności komunikacyjnej zarówno na drogach jak i na kolei - mówił podczas prezentacji planu prof. Tomasz Komornicki z Instytutu Geografii i Przestrzennego Planowana PAN. Dostępność komunikacyjna Podlaskiego to 35,8 proc. średniej krajowej i lokuje region na jednym z ostatnich miejsc w Polsce.

W regionie jest 8 dróg krajowych, 32 drogi wojewódzkie. Jest 108 km dwutorowej linii kolejowej i 676 linii jednotorowej, 18,5 proc. linii nie jest eksploatowanych. Z danych zawartych w planie wynika m.in, że 41 proc. dróg wojewódzkich jest w stanie złym i bardzo złym. Najlepiej dostępy komunikacyjnie jest Białystok. Główny ruch na drogach zależy od lokalizacji miejsc pracy. Największy ruch tranzytowy odbywa się po drogach S8 Warszawa-Białystok, której budowa trwa i ma być zakończona w 2018 r. oraz po planowanej drodze S 61 Via Baltica do granicy z Litwą od Warszawy przez Łomżę.

W kolejnych dniach konsultacje nad planem transportowym odbędą się w najbliższych dniach w Łomży, Bielsku Podlaskim i Suwałkach.

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro