19 firm i konsorcjów złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Stalowej Woli i Niska (Podkarpackie) - poinformował PAP Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
Dodał, że do drugiego etapu przetargu zaproszeni zostaną wykonawcy, którzy spełnią określone warunki. "Złożone wnioski będzie sprawdzać m.in. pod kątem posiadanego potencjału kadrowego, zdolności ekonomicznej i finansowej. Ocenimy zdolność wykonawców do należytego wykonania zamówienia"- zaznaczył Wysocki.
Złożona w drugim etapie oferta cenowa zostanie wybrana na podstawie trzech kryteriów: ceny, terminu realizacji i okresu gwarancji.
Wysocki podkreślił, że przyszły wykonawca będzie zobowiązany m.in. do zaprojektowania obwodnicy, uzyskania decyzji ZRID, wybudowanie drogi oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.
Obwodnica Stalowej Woli i niska będzie częścią drogi krajowej nr 77; będzie mieć długość 15,3 km. Jej budowa ma być finansowana w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, jej szacowany koszt to ponad 290 mln zł.
Obwodnica rozpocznie się w Stalowej Woli na skrzyżowaniu ul. Chopina z ul. Podskarpową. Później będzie prowadzona wzdłuż wału przy rzece San w kierunku Niska. Koniec trasy zaplanowano na terenie gminy Rudnik nad Sanem, gdzie połączyć ma się z planowaną drogą ekspresową S19.
Obwodnica ułatwi przejazd tranzytem pojazdów, które z centralnej Polski jadą drogą krajową nr 77 do przejść granicznych z Ukrainą w Medyce i Korczowej. Obecnie DK 77 przebiega przez centrum zarówno Stalowej Woli jak i Niska.
Natomiast droga ekspresowa S19 ma stać się główną trasą komunikacyjną na kierunku północ - południe we wschodniej części kraju. Ma przebiegać od przejścia z Białorusią w Kuźnicy do granicy ze Słowacją w Barwinku. Odcinek Rzeszów-Lublin, do którego ma być włączona obwodnica Stalowej Woli i Niska, także jest wpisana w rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na l. 2014-2023.