|
|
| --- |
Orientalna motoryzacja różni się od znanej z Europy. Największe miasta Japonii są na tyle zatłoczone, że kierowca planujący zakup samochodu musi udowodnić, iż dysponuje miejscem do parkowania. To jednak nie koniec utrudnień. Zdarza się, że wjeżdżając do centrum aglomeracji przychodzi zapłacić za każde wolne miejsce w aucie. Nic dziwnego, że osoby znajdujące się pod obstrzałem wszelakich opłat i utrudnień decydują się na ekonomiczne toczydełka. Zazwyczaj są to sztampowe produkty rodzimej motoryzacji, jednak lepiej sytuowani inwestują w zagraniczne samochody. Szczególnie "trendy" są europejskie maszyny. Zapaleńcy są gotowi oddać krocie za Mini Morrisa, Lancię Delta Integrale oraz kultowe Porsche 911.
Szczytem marzeń jest oczywiście Carrera po tuningu. Po dziele firmy J.N. Hephaiss wyraźnie widać, że oczekiwania Japończyków są dość wyraźnie ukierunkowane - zmodyfikowany samochód ma budzić respekt. Poprawianie Porsche 911 stanowi wyjątkowo trudne zadanie. Trudno bowiem ulepszyć synonim doskonałości. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11205/gotsche-gt3-j.n_hephaiss-08.jpeg',550,353) ) |
| --- | Spoglądając na śnieżnobiałe 911 GT3 trzeba z nieskrywaną radością stwierdzić, iż tuning nie zawsze przynosi mizerne rezultaty...
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Klasyczna sylwetka otrzymała pakiet agresywnego ospojlerowania, przez co epatuje mocą. Wzrok od razu przykuwa potężny spojler nad pokrywą bagażnika. Mimo kilkudziesięciocentymetrowej wysokości i obecności dwóch stateczników nie sposób powiedzieć, że jest wulgarny. Kontrowersyjny element idealnie skomponował się z obłą karoserią dzięki umiejętnemu połączeniu łagodnych krzywizn z ostrymi załamaniami. Za sprawą regulacji siły docisku sprawi doskonale spisze się w ruchu ulicznym, jak i na torze wyścigowym. Nasada spojlera nakierowuje strugę powietrza do komory silnika. Usprawnione chłodzenie z pewnością przyda się, gdy właściciel zapragnie poznać pełnię możliwości bolidu...
Przedni zderzak w zamyśle stylistów miał być ostry, stylowy i dynamiczny. Element niemal przylega do ziemi, zaś olbrzymie wloty powietrza poprawiły o 30% współczynnik wymiany ciepła między chłodnicami a otoczeniem. Zintegrowany dyfuzor zauważalnie poprawił stabilność jazdy. Również tylny zderzak został poszatkowany otworami. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11205/gotsche-gt3-j.n_hephaiss-10.jpeg',550,388) ) |
| --- | Dyfuzor wkomponowany w jego dolną część powoduje "przysysanie" karoserii do nawierzchni przy wysokich prędkościach.
Progi zakończone potężnymi dyfuzorami nie umkną nawet spojrzeniu motoryzacyjnego laika. Tuner zapewnia, że elementy optymalizują przepływ strugi powietrza, dzięki czemu słup gazu nie rozbija się o tylne koła, co zauważalnie zmniejsza opór aerodynamiczny.
Zespolone reflektory modelu 996 nie zawodzą w kategorii skuteczności, jednak nie grzeszą wyszukanym designem. Za 500 dolarów J.N. Hephaiss proponuje nakładki, dzięki którym Porsche 911 zacznie przypominać kultowych protoplastów. Upiększanie karoserii można uwieńczyć lusterkami, przy projektowaniu których pole widzenia poświęcono na rzecz niewielkich oporów aerodynamicznych oraz rasowego wyglądu.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Godną uwagi, acz wartą 11.000 dolarów pozycją jest zmodyfikowany układ wydechowy. Specom z J.N. Hephaiss nie wystarczyło proste zwiększenie poziomu głośności. Na desce rozdzielczej zamontowali przycisk, pozwalający wybierać między ulicznym i wyścigowym trybem pracy. Pierwszy ma głośność zbliżoną do seryjnego wydechu. Jednak zoptymalizowane kolektory wydechowe zwiększyły moc sześciocylindrowego, 381-konnego boksera o 14 KM. W trybie wyścigowym 4 tytanowe rury ryczą niczym gromowładny Zeus, zaś wał korbowy rozkręca się do niewiarygodnych 8200 obr./min, produkując 402 KM! Zwolnienie sprzęgła kończy się potężnym kopnięciem w plecy kierowcy. Dzięki blokadzie mechanizmu różnicowego tylne koła o wymiarach 285/30ZR18 toczą zwycięską walkę z przyczepnością. Wymiernym efektem są błyskawicznie rosnące wskazania prędkościomierza, którego wskazówka przekracza 100 km/h w mniej niż 4.4 sekundy! Rozpędzanie do 200 km/h trwa zaledwie 15 sekund, a na pustej drodze licznik potrafi wskazać ponad 300 km/h...
Zapędy bolidu ważącego 1350 kg ukracają potężne, ceramiczne tarcze hamulcowe i wielotłoczkowe zaciski. Pokonywanie zakrętów również nie stwarza problemu, gdyż zawieszenie jest twarde jak skała, a układ kierowniczy pozwala prowadzić całość z precyzją skalpela.
Wnętrze pozostawiono w nienaruszonym stanie. Seryjna klatka bezpieczeństwa oraz zamszowa kierownica i dźwignia zmiany biegów wystarczająco skutecznie budują klimat podróżowania wyczynowym bolidem. Dzięki kubełkowym fotelom na zakrętach można delektować się przeciążeniami, zamiast walczyć o utrzymanie miejsca siedzącego.
Trudno oprzeć się czarowi dzieła ze stajni J.N. Hephaiss. Porsche 911 GT3 poprzedniej generacji było niewiarygodnie szybkie, lecz nie szokowało stylistyczną agresją. Ktokolwiek pragnie, by prezencja posiadanego Porsche GT3 była adekwatna do osiągów powinien zwrócić się do fachowców z Kraju Kwitnącej Wiśni. Zawczasu trzeba zgromadzić 26.000 dolarów...
Łukasz Szewczyk