Płock (Mazowieckie) przesunął termin wprowadzenia ograniczeń w ruchu samochodów ciężarowych, w tym o wadze powyżej 16 ton oraz wiozących ładunki niebezpieczne. Zaczną one obowiązywać na przełomie lipca i sierpnia. Wcześniej planowano, że będzie to koniec czerwca.
Powodem decyzji o przesunięciu wprowadzenia ograniczeń dla ciężarówek, w tym TIR-ów, na płockich ulicach jest to, że nie wszyscy lokalni przewoźnicy wystąpili do tamtejszego Urzędu Miasta o wydanie specjalnych zezwoleń, uprawniających do wjazdu w obszar stref objętych zakazem.
Wprowadzenie ograniczeń dla pojazdów ciężarowych i przewożących ładunki niebezpieczne samorząd Płocka realizuje w oparciu o projekt "Stop Tirom", zgłoszony do tamtejszego budżetu obywatelskiego w 2013 r. Jego pomysłodawcy uznali za zasadne wydawanie specjalnych zezwoleń dla pojazdów objętych ograniczeniami, dzięki którym będą one mogły wjeżdżać na określone ulice miasta pod warunkiem spełnienia określonych wymagań.
Chodziło o zmniejszenie liczby ciężkich pojazdów, których przejazd przez centrum miasta jest uciążliwy dla jego mieszkańców, a także wpływa na pogorszenie stanu nawierzchni dróg oraz bezpieczeństwa w ruchu samochodowym.
"Jesteśmy gotowi organizacyjnie wprowadzić ograniczenia z dnia na dzień, ale wciąż zbyt wielu lokalnych przewoźników dopiero teraz występuje o zezwolenia na poruszanie się po Płocku. A to ważne, by znaleźć +złoty środek+ w ochronie naszych dróg przed przeładowanymi samochodami i jednocześnie nie uderzyć w interesy lokalnych producentów oraz przewoźników" - wyjaśnił Hubert Woźniak z płockiego Urzędu Miasta. Przypomniał, że wydawanie zezwoleń prowadzone jest tam od 30 marca.
Jak zapowiedział Woźniak, nowy termin wprowadzenia w Płocku ograniczeń w ruchu samochodów ciężarowych zostanie ogłoszony z tygodniowym wyprzedzeniem. W związku ze zmiana przepisów w lokalnym ruchu samochodowym, zmienione zostanie oznakowanie drogowe na ulicach miasta oraz na trasach dojazdowych.
Z danych płockiego Urzędu Miasta wynika, że w ostatnich latach liczba samochodów ciężarowych przejeżdżających tranzytem przez Płock to kilkadziesiąt tysięcy pojazdów w ciągu roku. Z kolei ilość substancji niebezpiecznych przewożonych przez miasto każdego roku transportem drogowym wynosi ok. 1,4 mln ton - bez uwzględnienia tranzytu. W Płocku znajduje się zakład główny PKN Orlen, jeden z największych w Europie kompleksów rafineryjno-petrochemicznych, należący do tzw. infrastruktury krytycznej.
Wcześniej płocki Urząd Miasta informował, że po wprowadzeniu nowych przepisów, ciężki ruch tranzytowy oraz z materiałami niebezpiecznymi będzie odbywał się bez ograniczeń wyłącznie po drogach pełniących rolę "stworzonych do tego celu korytarzy komunikacyjnych". Identyfikatory do wjazdu i poruszania się wyznaczonymi ulicami będą musiały posiadać pojazdy przewożące towary niebezpieczne oraz o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton. Identyfikatory takie będą wydawane również dla samochodów o masie całkowitej przekraczającej 8 ton, np. firm dostawczych, usługowych, działających na terenie miasta.
Wprowadzane w Płocku zasady zostały przeanalizowane i zweryfikowane m.in. przez tamtejszą policję i straż miejską, a także Inspekcję Transportu Drogowego, w efekcie czego zostały one dostosowane do aktualnych potrzeb komunikacyjnych miasta.