Piłeś? Nie jedź! Włącz myślenie
Ruszyła kolejna kampania z cyklu "Piłeś? Nie jedź! Włącz myślenie". Jej celem jest przekonanie kierowców do tego, by nie prowadzili pojazdów pod wpływem alkoholu. Akcja będzie trwała miesiąc.
Głównymi elementami kampanii są: spoty telewizyjne i radiowe, billboardy, artykuły prasowe oraz strona internetowa www.pilesniejedz.pl. Mają one przypominać, że święta i sylwester w żaden sposób nie usprawiedliwiają pijanych kierowców.
Na potrzeby kampanii przeprowadzono badanie postaw i zachowań młodych ludzi. Jego wyniki wskazują, że wsiadanie za kierownicę po spożyciu alkoholu jest wśród nich dość powszechnym i akceptowanym zjawiskiem.
Sprzyjają temu m.in. reakcje otoczenia - młody człowiek, który deklaruje, że będzie trzeźwym kierowcą nie tylko nie ma wsparcia w swej decyzji, ale często jest wyśmiewany i namawiany do picia.
Inicjatorem kampanii jest Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, a jej partnerem - Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. Finansowo akcję wspiera Polski Przemysł Spirytusowy.
W Polsce dopuszczalny poziom alkoholu we krwi kierowcy wynosi 0,2 promila. Za przekroczenie tego limitu grozi grzywna oraz do trzech lat zakazu prowadzenia pojazdów. Jeżeli poziom alkoholu we krwi przekracza pół promila, kierujący dopuszcza się przestępstwa, za które grozi kara pozbawienia wolności do dwóch lat oraz zakaz prowadzenia samochodu do 10 lat.
Nietrzeźwi kierowcy w ubiegłym roku spowodowali 3420 wypadków, w których zginęło 409 osób. Podczas okresu świąteczno-noworocznego liczba pijanych kierowców jest większa niż zwykle.
(PAP)