Trwa ładowanie...
11-10-2005 10:36

Pierwsza stacja wodorowa w Berlinie!

Pierwsza stacja wodorowa w Berlinie!
d4mcc6h
d4mcc6h

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8214/bmw-wodor-stacja-01.jpg',600,404) ) |
| --- | Prof. Burkhard Göschel, członk zarządu BMW AG stwierdził niedawno, że koncepcja wodoru, jako paliwa samochodowego należy wcielić w życie. Pomysł jest o tyle ciekawy, że rozwój infrastruktury stacji wodorowych przewiduje również nabierająca coraz więcej impetu technologia ogniw paliwowych. Niezależnie więc od ostatecznego rozwiązania, wiele wskazuje na to, że stacje paliw przyszłości sprzedawać będą wodór. Pierwszą z nich uruchomiono właśnie w Berlinie.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8141/h2r-bmw-02.jpg',600,446) ) |
| --- | BMW pracuje nad koncepcja wodoru jako paliwa już od 20 lat, a ostatnim spektakularnym rezultatem tych wysiłków było skonstruowanie studyjnego pojazdu napędzanego wodorem BWM. H2R. Auto, czy raczej bolid pobił od razu 9 rekordów prędkości w kategorii aut wodorowych – których, co prawda, za wiele do tej pory nie było. Jakkolwiek sceptycznie nie podchodzić by do ustanowionych rekordów, to sama prędkość maksymalna – ponad 300 km/h - zaświadcza, że postulaty ekologów nie muszą nas skazać na jazdę Melexami.

d4mcc6h

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8214/bmw-wodor-02.jpg',402,488) ) |
| --- | Bardziej emocjonujący, niż same rekordy bite na torze jest fakt, że BMW H2R napędzany jest silnikiem zbudowanym na bazie spalinowej jednostki pochodzącej z flagowej limuzyny bawarskiego producenta: BMW 76-i. W tym sześciolitrowym, dwunastocylindrowym silniku zmodyfikowano głównie układ wtrysku, na potrzeby całkiem innego niż benzyna paliwa, to jest wodoru. Urealnie to plany BMW, by sprzedawać klientom samochody mogące być zasilane benzyną, lub wodorem – co zdaje się być koncepcją idealną do czasu, kiedy nie rozwinie się infrastruktura sieci stacji paliwowych sprzedających wodór. Podczas uruchomienia stacji wodorowej pokazano przybyłym na uroczystość dygnitarzom rządowym pierwszą limuzynę BMW, która może być zasilana wodorem. Flota takich aut ma niebawem służyć potrzebom rządu niemieckiego rezydującego właśnie w Berlinie.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8214/bmw-wodor-auto-01.jpg',600,443) ) |
| --- | Pomysł nie powstał jedynie na potrzeby proekologicznej propagandy rządu niemieckiego, bo BMW planuje przygotować flagową limuzynę serii 7 w wersji dającej zasilać się zarówno benzyną, jak i wodorem. Limuzyny będą miały oczywiście dwa zbiorniki na paliwo, więc w dowolnej chwili kierowca będzie mógł zrezygnować z wodoru i powrócić do trybu spalania benzyny, co będzie chyba częstą praktyką wobec znikomej liczby punktów sprzedających wodór.
Stacja uruchomiona w Berlinie jest tym cenniejsza inicjatywą, że nie służy jedynie rozwojowi koncepcji BMW, ale przecież może sprzyjać eksploatowaniu auta napędzanego energią ogniw paliwowych, która w USA przechodzi już testy drogowe. Kwestia rozwoju techniki wodorowej jest o tyle ważna dla BMW i innych producentów europejskich, że w dziedzinie napędu hybrydowego (spalinowo-elektrycznego) dali się zdystansować Toyocie. Wiadomo jednak, że nie mogą zrezygnować z walki o auto ekologiczne, bo przegrani w tych zmaganiach mogą niebawem zniknąć z motoryzacyjnego rynku.

d4mcc6h
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4mcc6h
Więcej tematów