Pierwsza hybrydowa rajdówka
*Citroën Racing przeprowadził wraz z Dani Sordo testy dynamiczne prototypu Citroën C4 WRC HYbrid4 na drodze asfaltowej odcinka specjalnego, w pobliżu Faro w Portugalii. *
C4 WRC HYbrid4, stworzony przez ekipę techniczną Citroëna Racing po raz pierwszy został pokazany jeszcze na targach samochodowych w Paryżu w 2008 r. Prototyp zyskał również uznanie na Bolońskim Salonie Samochodowym, a następnie podczas otwarcia rajdu Norwegii.
Citroën C4 WRC HYbrid4 stworzony został na bazie modelu uczestniczącego w Rajdowych Mistrzostwach Świata. System elektrycznego napędu stanowi uzupełnienie zwykłego silnika, skrzyni biegów i układu przeniesienia napędu znanego z wersji WRC. Zastosowano dodatkowy akumulator IonLithium o 990 ogniwach. Umieszczono go nad zbiornikiem paliwa, oraz silnikiem. Motor elektryczny przenosi moc 125 kW na tylny most. Cały zestaw zwiększa jednak masę samochodu o 150 kg.
- System ten daje kierowcy możliwość wyboru jednego z czterech trybów pracy - wyjaśnia Didier Clément, inżynier odpowiedzialny za przygotowanie samochodów w Citroën Racing. - W trybie termicznym C4 WRC HYbrid4 zachowuje się identycznie jak model C4 WRC. W trybie termicznym z systemem odzyskiwania energii, wzrasta siła hamowania, a akumulatory są doładowywane. Na odcinkach dojazdowych i w parku maszyn, tryb elektryczny z odzyskiwaniem energii zapewnia redukcję emisji spalin, zwiększenie zasięgu i odciążenie silnika termicznego. Ponadto, tryb boost, wykorzystujący jednocześnie moc silnika termicznego i elektrycznego, może zostać uruchomiony w celu uzyskania dodatkowego momentu obrotowego w postaci 300 Nm.
Pod względem technicznym, obydwa silniki funkcjonują na tym samym łańcuchu napędowym. Kierowca może wybrać tryb elektryczny uruchamiając go bez konieczności włączania silnika termicznego. Manetki sterujące dźwignią zmiany biegów umożliwiają mu wówczas wybór jednego z trzech trybów: jazdy do przodu, do tyłu lub trybu neutralnego. Podczas jazd próbnych, Dani Sordo, kierowca ekipy Citroën Total World Rally Team, testował właściwości C4 WRC HYbrid4. Odcinek dojazdowy, na drodze otwartej dla ruchu, przebiegał przez miasteczko Barranco do Velho. Pozwoliło to przetestować w naturalnych warunkach zalety trybu "zero emisji". Druga część trasy była już bardziej zwyczajna dla ekipy Citroën Racing - wąska i kręta droga przypominająca najtrudniejsze odcinki specjalne rajdów Mistrzostw Świata odbywających się na drogach asfaltowych.
Podczas tych testów, w czasie których kreatywność Citroëna Racing została poddana ocenie, Citroën C4 WRC HYbrid4 udowodnił, że jest autem niezwykle zaawansowanym, jeżeli chodzi o istotne dla rajdów technologie. Dani Sordo, za kierownicą C4 HYbrid4 posiadającego wiele cech wspólnych z używanym przez niego podczas rajdów samochodem, przeprowadził testy, które zaowocowały wieloma cennymi uwagami i komentarzami.