Trwa ładowanie...
02-02-2010 11:50

Pięciu wspaniałych i skrzydlaty książę

Pięciu wspaniałych i skrzydlaty książęŹródło: WP.PL
d4crneh
d4crneh

*Inicjały Mercedesa SL miały opisywać charakterystykę modelu: "Sportowy i Lekki". Samochód zaprezentowany w lutym 1954 r. podczas salonu motoryzacyjnego w Nowym Jorku, szybko zyskał miano symbolu. Przez lata jego mit tak się utrwalił, że w roku 1999 wybrano go "sportowym samochodem stulecia". *

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Skrzydło mewy

Historia modelu 300 SL zaczęła się na torze wyścigowym. Dzięki niemu w 1952 r. Mercedes ponownie zaistniał w sporcie samochodowym. Odniósł wówczas kilka spektakularnych sukcesów: potrójne zwycięstwo w wyścigu w Bernie, podwójne zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu na torze w Le Mans, czy potrójny sukces na torze w Norymberdze. Ten odnoszący sukcesy model zainteresował Maksymiliana Hoffmana - oficjalnego importera samochodów Mercedes-Benz w Ameryce.

Po jego namowach zgodzono się na produkcję szosowej wersji 300 SL oraz równocześnie mniejszego, otwartego - 190 SL. Auto okazało się hitem i działało na bogatych klientów jak magnes. Szczególnie interesujące były otwierane do góry drzwi, które dały nowemu autu przydomek "Gullwing" (w tłumaczeniu "skrzydło mewy").

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Łącznie wyprodukowano 1 400 pojazdów ze skrzydłowymi drzwiami. Większość trafiła na rynek amerykański. Wymagania klientów w USA zaowocowały też powstaniem kolejnego kultowego modelu. W 1957 r. pojawił się 300 SL Roadster, który zapoczątkował sławną do dzisiaj rodzinę roadsterów.

d4crneh

Świątynia (1963-1971)

Następca sportowego 300 SL roadster został zaprezentowany wiosną 1963 r. podczas Salonu w Genewie. Model oznaczony W113 dzięki charakterystycznemu kształtowi dachu, przypominającemu dalekowschodnie świątynie zyskał przydomek "Pagoda". Mechanicznie SL W113 spokrewniony był z modelem luksusowym 220 SE, od którego przejął niezależne zawieszenie kół przednich, dwuobwodowy układ hamulcowy i zmodyfikowany silnik.

Przy projektowaniu W113 dużo uwagi poświęcono tematowi bezpieczeństwa. Zastosowano kontrolowane strefy zgniotu, usztywniono kabinę pasażerską, opcjonalnie montowano pasy bezpieczeństwa, a wnętrze pozbawiono niebezpiecznych kantów. "Pagodę" produkowano do roku 1971. Powstało prawie 49 tys. tych samochodów, a model ten był użytkowany m.in. przez . Johna Lennona i Johna Travoltę.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

"Trzeci" (1971-1989)

Trzecią generacją prestiżowej serii SL był model R107. Kilka miesięcy po premierze modelu roadster pokazano bliźniaczą wersję ze stałym twardym dachem - SLC 107. Pozornie samochody były do siebie bardzo podobne, ale SLC był w istocie dłuższy oraz cięższy od SL-a, co osłabiało mit "Sport - Leicht". Głównym rynkiem zbytu R107 miały być Stany Zjednoczone i tam kierowano większość produkcji.

d4crneh

W historii rodziny SL, R107 zapisał się jako pierwszy SL z silnikiem V8 i od początku produkcji jednostka ta rozwijała moc 200 KM ("Pagoda" miała silniki R6 150 KM i 170 KM). W 1985 r. na drogi wyjechał model SL560 którego silnik generował moc 227 KM.

R 129 Design i bezpieczeństwo na najwyższym poziomie (1989- 2001)

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Czwarta generacja, popularnej już serii luksusowych roadsterów SL, miała swą premierę na salonie genewskim w roku 1989. Technicznie R129 nie był konstrukcją całkiem nową, przejął bowiem część rozwiązań podwozia od modelu W201 (Mercedes 190) oraz niektóre silniki od W124 (popularny "puchacz"). W czasie swojej premiery uchodził jednak za auto innowacyjne.

d4crneh

Zastosowano w nim m.in. elektrohydraulicznie składany miękki dach oraz ręcznie nakładany hardtop. Był to pierwszy Mercedes z systemem windshaft (kratką osłaniającą pasażerów kabrioletu przed wiatrem, umocowaną za siedzeniami i wysuwaną przez kierowcę), oraz jeden z pierwszych samochodów standardowo wyposażony w system ABS.

Niestety innowacje techniczne i nowości w zakresie bezpieczeństwa sprawiły, że nowy SL po raz kolejny był znacznie cięższy od poprzedników. Różnica masy między podstawowymi wersjami silnikowymi R129 i R107 wynosiła przeszło 100 kg. Nowy model nie stracił jednak na dynamice, ponieważ zastosowano w nim mocniejsze silniki. Był to m.in. pierwszy SL w którym zastosowano silnik V12 i pierwszy którego jednostka osiągała moc ponad 300 KM (500 SL - 326 KM, 600 SL - 394 KM).

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Kosmiczna technologia - R 230

Kolejną - piątą generacją prestiżowej serii roadsterów SL, był wdrożony do produkcji w roku 2001 - model R 230. Technicznie jest on spokrewniony jest z Mercedesem S W220 , oraz coupe serii CL - C 215. W każdym z tych trzech luksusowych samochodów zastosowano bowiem podwozie o niemal jednakowej konstrukcji, a w bogatszych wersjach wyposażeniowych montowane jest pneumatyczne, samopoziomujące się zawieszenie Active Body Control. Ponadto w każdym z tych aut wykorzystano podobny układ napędowy.

d4crneh

W modelu R230 zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań. Na uwagę zasługuje konstrukcja dachu wytwarzanego z aluminium i składanego przez hydrauliczne podnośniki w ok. 16 sekund. Warto też wspomnieć o aktywnym tempomacie Distronic. System ten został wyposażony w radar umieszczony na grillu, który bada przestrzeń przed samochodem - jeśli w zasięgu kilkudziesięciu metrów znajduje się inny pojazd, tempomat zwalnia auto, jeśli zaś ów pojazd "usunie" się z drogi, wówczas auto przyspiesza do pierwotnie ustalonej prędkości.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W styczniu 2008 r. w studium filmowym Mercedesa w Stuttgarcie zaprezentowano lifting stylistyczny i wprowadzone do produkcji nowe systemy techniczne. Były to m.in. układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu, wspomagającym skręt samochodu zależnie od prędkości, oraz zmodernizowany system ogrzewania zapewniający z zagłówków nadmuch ciepłego powietrza na szyję jadących.

d4crneh

SL R203 to także pierwszy SL który wyposażono w silnik AMG.

Skrzydlaty książę SLS

O ile wersje SL wzbudzają zainteresowanie, to zaprezentowany pół roku temu Mercedes SLS z unoszonymi drzwiami, mimo iż nie należy do rodziny SL, wywołał ogromny entuzjazm.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Stylistycznym wyróżnikiem są bez wątpienia unoszone do góry drzwi, nadające SLS charyzmę i styl, ale nie są jedynymi unikatowymi rozwiązaniami w tym samochodzie. Pokrywa komory silnika o długości prawie dwóch metrów, płaska, przesunięta daleko do tyłu kabina i krótki tył z wysuwanym spojlerem podkreślają dynamikę. Patrząc z boku, uwagę zwraca uwypuklona linia barków która, niczym naprężony mięsień, rozciąga się na całej długości pojazdu.

d4crneh

Wszystko to daje efekt, iż samochód nawet stojąc ma wygląd zwierzęcia gotowego do skoku. Również w dziedzinie konstrukcji nadwozia SLS wyprzedza swój czas. Nadwozie i podwozie są wykonane z aluminium, a masa całkowita wynosi 1.620 kg.

Mając tak nowoczesną konstrukcję nadwozia, nie mogło zabraknąć nowatorskiego silnika. Zamontowany centralnie i przesunięty do tyłu motor to ośmiocylindrowy silnik ze stajni Mercedes-AMG. Udoskonalona 6.3-litrowa jednostka napędowa V8 generuje moc 571 KM przez co SLS AMG jest jednym z najsilniejszych samochodów sportowych w swoim segmencie. Ze względu na lekkość konstrukcji stosunek masy do mocy wynosi 2,84 kg/KM. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 3,8 sekundy, a prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 317 km/h.

Przy projektowaniu wnętrza SLS designerzy z Mercedes-Benz zainspirowali się konstrukcjami samolotów, czego rezultatem jest tablica rozdzielcza o profilu niczym mocno napięte skrzydło. Wbudowane są w nią charakterystyczne nawiewy z regulowanymi dyszami, których kształt kojarzy się z silnikami odrzutowca. Centralnym elementem, umieszczonym między dwoma środkowymi dyszami nawiewu, jest panel systemu multimedialnego COMAND APS z 7-calowym wyświetlaczem.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Na uwagę zasługuje również konstrukcja foteli. Oparcia wykonano z magnezu. Uzyskano dzięki temu zmniejszenie masy pojazdu, oraz obniżenie środka ciężkości. Są one wyposażone w dwustrefową tapicerkę: wypukłe części boczne fotela są wypełnione twardszym materiałem piankowym i zapewniają dobre podparcie boczne przy pokonywaniu zakrętów, natomiast wewnętrzne strefy siedzisk i oparć są bardziej miękkie, co zapewnia wysoki komfort na dłuższych trasach.

Supersportowy samochód z charakterystycznymi, otwieranymi do góry drzwiami, dostępny będzie w polskich salonach w cenie od 810 tys. zł. Pojazd zadebiutuje wiosną 2010 r.

Bogusław Korzeniowski

d4crneh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4crneh
Więcej tematów