Peugeot i Renault wychodzą z kryzysu

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

PSA Peugeot Citroen osiągnął w I półroczu zysk netto 571 mln euro po 3 latach strat, Renault niemal podwoił zysk netto do 1,39 mld euro. Wyniki półrocza obu francuskich producentów samochodów świadczą, że wyszli z kryzysu w Europie.

Renault sprzedał po 6 miesiącach 1,38 mln pojazdów różnych marek (+0,8 proc.), zwiększył zysk netto do 1,39 mld z 749 mln rok temu osiągając największą rentowność od 10 lat i poprawił obroty o 12 proc. do 22,1 mld; dział samochodowy zanotował 21 mld (+12,4 proc.). Nissan należący w 43 proc. do Francuzów dołożył się jednak do zysku operacyjnego sumą 979 mln euro. Sprzedaż podzespołów: silników, skrzyń biegów parterom: Nissanowi, Daimlerowi, Pplowi i Smartowi zapewniła po 6 miesiącach 1,1 mld euro.

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
W Europie dobrze sprzedawały się Clio IV i jego pochodna, sportowo-użytkowy Captur (52 000 sztuk). Pojawienie się nowego kompaktowego SUV Kadjar, a w 2016 r. nowej wersji Mégane powinno wzmocnić tendencję i pokryć fasko handlowe nowego Twingo.

Poprawa wyników jest konsekwencją mniej więcej równej proporcji zmniejszenia kosztów i wzrostu popytu. - Ten ostatni powinien być coraz większy, obecnie wchodzimy w zakręt - stwierdził szef pionu finansowego, Dominique Thormann i przypomniał, że w minionym roku poprawa wynikała wyłącznie z cięcia kosztów.

Renault skorzystał na większym wolumenie sprzedaży i wyższych cenach - zwłaszcza w Rosji i Brazylii - dla wyrównania spadku kursów walut w niektórych krajach. Na niższych cenach i słabszym euro grupa straciła 283 mln euro.

Bilans półrocza potwierdził postęp w realizacji planu "Drive the Change", przedstawionego w 2014 r., który zakłada dojście w 2017 r., rok później niż przewidywano wcześniej, do obrotów 50 mld euro i marży operacyjnej ponad 5 proc. wielkości obrotów.

Poprawa w Europie nie zmienia jednak tego, że sytuacja w Ameryce Łacińskiej, ważnym rynku dla Renaulta, jest mocno niepokojąca. Innymi problemami są koszty wdrożenia nowej surowszej normy emisji spalin w Europie, Euro 6, kwestia wydolności kooperantów w razie zwiększenia popytu bardziej od założonego w planach.

reuters reuters

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy