Peugeot 406 z 1997 r.
*Mocne i słabe strony oraz niezawodność eksploatacyjną samochodu osobowego można ocenić tylko w czasie normalnego, długotrwałego użytkowania. Obserwujemy, jak zachowują się trzy sztuki Peugeota 406 z silnikiem 1,8 l wyprodukowane w 1997 r. *
Peugeot 406 był nowoczesnym następcą modelu 405. Produkowany w latach 1995-2004 jako sedan, pojemne kombi i piękne coupe. Oferta silników obejmowała jednostki benzynowe 4-i 6-cylindrowe o mocach od 90 do 210 KM oraz turbodoładowane silniki wysokoprężne o mocach od 90 do 136 KM. W 1999 roku nadwozie poddano kuracji odmładzającej. W efekcie wprowadzonych zmian pojazdy otrzymały bogatsze wyposażenie i lepsze zabezpieczenie przed korozją. Wyeliminowano w nich szereg tzw. chorób wieku dziecięcego, które były uciążliwe w poprzedniej wersji.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9595/peugeot-406-1-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | *Dobre wrażenie *
W Polsce, ze względu na przystępną cenę, dużą popularnością cieszyła się wersja ST, która była bogato wyposażona m.in. w elektryczne sterowanie szyb i lusterek, klimatyzację, podgrzewane przednie siedzenia, lecz z racji oszczędności nie miała ABS-u. Samochód ma prawie 4,6 m długości i bardzo dobrze się prowadzi. Z pozycji kierowcy nie odczuwa się gabarytów auta, wnętrze jest bardzo przyjazne, użyte materiały wytrzymują próbę czasu. Nawet najsłabszy silnik o pojemności 1,8 litra i mocy 90 KM zapewnia przyzwoite parametry jazdy. Prędkość 100 km/h, pojazd osiąga po upływie 12,5 sekundy.
Po sześciu latach
Nadwozie samochodu jest prawidłowo zabezpieczone przed korozją i pierwsze ślady rdzy na rantach błotników przednich i tylnych występują po 6 latach eksploatacji. Także przez okres około 6 lat układ wydechowy pomimo zewnętrznych śladów korozji zachowuje szczelność. Trwały jest również katalizator, który działa sprawnie ponad deklarowany okres 100 - 120 tysięcy km. Do bardzo trwałych elementów należy zaliczyć amortyzatory. Jeśli pojazd nie był nadmiernie obciążany, zarówno przednie jak i tylne amortyzatory wytrzymują przebiegi rzędu 200 tysięcy km. Tylne szczęki i linki hamulca ręcznego wymienia się po przebiegu 100 tysięcy km. Trwałe są także półosie napędowe i mechanizm sprzęgła.
Słabe strony
Jednak ten model Peugeota ma również słabe strony. W trzech eksploatowanych egzemplarzach z 1997 roku, silniki benzynowe o pojemności 1,8 litra spalały nadmierne ilości oleju. Wszystkie jednostki napędowe zostały bezpłatnie naprawione w ramach akcji producenta. Po wymianie części sprawowały się bardzo dobrze, przejeżdżając do czasu sprzedaży około 250 tys. km.
Drugim mankamentem nękającym silnik były tzw. falujące wolne obroty. Ta usterka występowała okresowo w trakcie całej eksploatacji samochodu. Przyczyną falowania wolnych obrotów jest silnik krokowy, który okresowo czyszczono, a częściej wymieniano, co bardzo uszczuplało portfel właściciela.
Kolejną usterką były nieprawidłowe wskazania poziomu paliwa w zbiorniku. Autoryzowane serwisy twierdziły, że trzeba wymienić kompletny zestaw wskaźników, a po wnikliwym zbadaniu okazało się że przyczyną był zaworek odpowietrzający zbiornik paliwa. W trakcie eksploatacji często świeciła się kontrolka systemu poduszek powietrznych, która wykazywała niesprawność tego układu. W celu likwidacji uszkodzenia, w serwisie wymieniano różne części, lecz kontrolka okresowo zapalała się. Prawdopodobną przyczyną występowania opisanej usterki był brak właściwego styku elektrycznego w układzie diagnostycznym poduszek. Do końca eksploatacji tej usterki nie usunięto.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9595/peugeot-406-2-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | W tym modelu Peugeota jest grupa części układu zawieszenia, która szybko zużywa się podczas eksploatacji. Należą do niej łączniki stabilizatora, które w zależności od rodzaju i stanu nawierzchni potrafią się zużyć już po przebiegu 40 tysięcy km oraz drążki zbieżności tylnej, które wytrzymują przebiegi rzędu 70 tysięcy km. Również tarcze hamulcowe mają tendencję do wykrzywienia się, co skutkuje wyraźnie odczuwalnym drganiami koła kierownicy przy prędkości powyżej 90 km/h.
Jeśli poszukujemy samochodu przyjaznego, o dobrej trakcji i w miarę odpornego na korozję, przy założeniu, że układ zawieszenia będzie pod stałą kontrolą, to z pewnością Peugeot 406 jest godny polecenia. Egzemplarze po modernizacji z 1999 r. powinny przede wszystkim stać się obiektem zainteresowania nabywców. Aby obniżyć koszty napraw, do tego pojazdu, który jest na rynku już 10 lat możemy stosować wiele zamienników części oryginalnych, bowiem ceny niektórych części w autoryzowanych stacjach obsługi są trudne do zaakceptowania.
Autor: Grzegorz Wojtyrowski