Peugeot 308: z nową twarzą
Największe i najbardziej prestiżowe targi samochodowe zbliżają się wielkimi krokami. Im bliżej do wystawy w Genewie, tym więcej wiadomo o zbliżających się premierach. Dziś przyszedł czas na nowego Peugeot 308.
Produkowany bez przerwy od 2007 r. kompaktowy Peugeot doczekał się w końcu liftingu. Zmiany dotknęły każdą z trzech dostępnych na polskim rynku odmian. Zarówno hatchback, kombi jak i coupe-cabrio otrzymały nowe logo marki. Każdy z samochodów otrzymał również identyczny projekt przedniego zderzaka, który przypomina ten z koncepcyjnego SR1.
Aby było bardziej modnie, samochody dostały też diody LED do jazdy dziennej, które wkomponowano wokół świateł przeciwmgielnych. Zmiany stylistyczne widać też na nowej masce, która ma przetłoczenia, również nawiązujące do nowej stylistyki Peugeot. Nie zapomniano oczywiście o nowych wzorach felg aluminiowych.
Jeśli chodzi o kabinę, to na pierwszy rzut oka nie widać żadnych zmian. Jak się jednak okazuje Francuzi również tu zafundowali powiew świeżości. W informacji prasowej podano, że wnętrze auta będzie dostępne z nowymi wzorami oraz kolorami tapicerki. Do wyboru będą również nowe materiały wykończeniowe.
Bez podania żadnych szczegółów Peugeot chwali się, że każde auto zostało odchudzone o 25 kg. Jak to się stało? Ogólnie, poprawę masy auto zawdzięcza nie tylko nowym 16-calowym felgą z ekologicznymi oponami o "ultraniskich" oporach toczenia. Spadek masy związany jest również z "optymalizacją" silników zarówno benzynowych jak i Diesla.
Skoro o silnikach mowa, pod maską odświeżonego 308 już latem 2011 r. będzie dostępny całkowicie nowy układ mikro-hybrydowy e-HDI. Ta nowoczesna i ekologiczna jednostka napędowa powstała z połączenia silnika wysokoprężnego 1.6 HDI FAP o mocy 112KM z kilkoma znanymi już rozwiązaniami. Podstawą jej działania jest układ strat/stop, który wyłącza silnik w czasie krótkich postojów, wspomagany przez "inteligentny" alternator, który odzyskuje energię przy każdej okazji.
Silnik połączono z dwiema różnymi przekładniami biegów. Pierwsza z nich to manualna sześciostopniowa przekładnia. Druga zaś, to również sześciobiegowa przekładnia z tym, że ta jest sterowana elektronicznie. Peugeot nie podał jakie osiągi będzie miała "najczystsza" wersja 308. Zdaniem francuskiego producenta dzięki systemowi e-HDI samochód emituje zaledwie 98 g CO2 na każde pokonane 100 km. Niestety nie wiadomo jak ten wynik przekłada się na spalanie.
Oprócz pro-ekologicznego napędu, francuski rywal VW Golfa i Forda Focusa, będzie miał w ofercie cztery jednostki benzynowe oraz cztery wysokoprężne. Wśród silników o zapłonie iskrowym klienci będą mogli wybrać między wolnossącym 1.4 VTi o mocy 98 KM, a 1.6 VTi o mocy 120 KM - oba silniki mają 5-biegową skrzynię manualną, jedynie mocniejsza jednostka może być wyposażona w automatyczną przekładnię. Nie zabrakło oczywiście popisowego, doładowanego silnika 1.6 THP. Będzie on dostępny w dwóch konfiguracjach - 165KM (6-stopniowa przekładnia manualna oraz automat) i 200 KM (6-stopniowa przekładnia manualna). Mocniejsza wersja będzie dostępna jedynie w modelu GT oraz CC.
Silniki Diesla, prócz jednostki e-HDI, to motor 1.6 l o mocy 92 KM, połączony z 5-stopniową skrzynią manualną oraz 2.0 l HDI w dwóch konfiguracjach mocy. Słabszy, 150-konny silnik będzie połączony z 6-stopniową ręczną przekładnią, zaś mocniejszy 163-konny współpracuje z automatem lub 6-biegowym "manualem". Ta ostatnia skrzynia będzie dostępna jedynie w wersji z otwieranym sztywnym dachem.
W salonach, odświeżonego Peugeot będziemy mogli zobaczyć wkrótce po jego premierze na genewskim salonie samochodowym w marcu.
WP: Lopez