Peugeot 308 kontra Renault Megane: który używany kompakt jest lepszy?
Oba są tańsze od niemieckiej konkurencji, oba mają swoje problemy, ale też i takie cechy, które nie pozwalają przejść obok Peugeota 308 i Renault Megane obojętnie.
Macie w kieszeni 25-30 tys. zł i chcecie kupić używany kompakt. Wybór jest szeroki! Na kupca czeka m.in. mnóstwo 7- lub 8-letnich Volkswagenów Golfów oraz podobnie przechodzonych Hond i Toyot. Lecz jeżeli was to nie zadowala i chcecie mieć młodsze auto, pomyślcie o „francuzach”. Powyższa kwota wystarczy na Peugeota 308 lub Renault Megane z lat 2008-09. Różnica niebagatelna, prawda? Sprawdzamy, co poza tym oferują oba hatchbacki rodem znad Sekwany.
Silnik Renault Megane jest starszy konstrukcyjnie, ale dynamiczniejszy i bardziej trwały. Pod lupę bierzemy popularne wersje benzynowe. W przypadku Peugeota jest to silnik 1.6 VTi/120 KM, wyposażony m.in. w układ zmiennych faz rozrządu BMW (motory 1.4 i 1.6 VTi oraz 1.6 THP to wspólne dzieło koncernu PSA i Bawarczyków). Brzmi dumnie, ale np. w sprincie spod świateł „308-ka” przegrywa z Megane 1.6 16V/110 KM - „setka” odpowiednio w 10,8 i 10,5 s. Peugeot okazuje się minimalnie lepszy pod względem spalania: średnio zużywa 6,7 l/100 km - czyli o 0,2 l mniej niż Renault, i to pomimo 5-biegowej skrzyni (u rywala - 6 biegów).
Niestety, w Peugeocie 308 musicie liczyć się z ryzykiem awarii łańcucha rozrządu, natomiast motor Renault okazuje się nieco mniej problematyczny - silnik 1.6 16V to stara i sprawdzona konstrukcja. Owszem, awarie mogą się zdarzać (np. koło zmiennych faz rozrządu), jednak motor „Renówki” nieco lepiej wypada pod względem dostępności zamienników i jest dobrze znany mechanikom.
Peugeot 308 to bardziej przestronna i wygodniejsza kabina oraz nieco lepsza jakość wykonania. Mocne strony Peugeota? „308-ka” oferuje wyższy komfort jazdy, ma bardziej komunikatywny układ kierowniczy i zapewnia więcej miejsca w drugim rzędzie siedzeń. W Renault można liczyć na pojemniejszy bagażnik (405/1162 l; w Peugeocie 348/1201 l), ale w ocenie ładowności o 28 kg lepsza okazuje się „308-ka”. Kokpit „Meganki” szybciej zaczyna trzeszczeć, a w specyficznych warunkach (naprężenia wywołane dużą różnicą temperatur) początkowo pękały w niej przednie szyby.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Jakie auta są trwałe i niezawodne? Bierzemy pod lupę 25 marek!
Renault Megane III 1.6 (od 2008 r.)
Z debiutem III generacji Megane Renault wiązało duże nadzieje: po „wyczynach” Laguny II i niewiele lepszym występie Megane z lat 2002-08 należało odbudować prestiż marki. Francuzi zaproponowali więc kompakt o nieco mniej kontrowersyjnym wyglądzie (co nie znaczy, że mdłym) niż dotychczas, wzrosła też jakość wykonania. Osławione kłopoty z układem elektrycznym nadal mogą się pojawiać, ale postęp jest zauważalny. Z awaryjnością pozostałych podzespołów też nie powinno być źle - Megane w końcu wypadło z grupy aut podwyższonego ryzyka. Typowe bolączki? Skrzypiące lusterka, przeciętna jakość spasowania wnętrza i hałasy dobiegające z okolic tylnej osi (belka skrętna).
Silnik 1.6 16V występuje w dwóch odmianach mocy: 100 (skrzynia 5-biegowa) i 110 KM (6 biegów). Szkoda, że Francuzi nie uporali się z problemem awaryjnego koła zmiennych faz rozrządu - usterką dobrze znaną właścicielom poprzedniej generacji Megane. Niekiedy szwankuje czujnik położenia wału. Uwaga: po 120 tys. km w silniku 1.6 należy wymienić pasek rozrządu (600-800 zł) - ten koszt (przynajmniej w teorii) odpada w przypadku Peugeota (łańcuch). Mégane okazuje się szybsze od „308-ki”, jednak w warunkach codziennej eksploatacji jest to różnica pomijalna. Przestrzegamy przed dieslem 1.5 dCi: kuszących ofert jest sporo, ale ryzyko awarii - wysokie.
Usterki Renault Megane 1.6
- Karoseria: Lusterka głośno skrzypią podczas składania, a do kierunkowskazów umieszczonych w ich obudowie dostaje się wilgoć. Do zabezpieczenia antykorozyjnego brak zastrzeżeń.
- Silnik/skrzynia: Awarie mogą się zdarzać (np. czujnik położenia wału, koło zmiennych faz), jednak silnik 1.6 16V jest dobrze znany mechanikom - żadnego problemu nie sprawia znalezienie tanich części zamiennych.
- Elektryka: Znaczna poprawa w stosunku do poprzedniczki. W 2011 roku - akcja serwisowa dotycząca przednich poduszek powietrznych. Niekiedy dochodzi do uszkodzenia czujnika ABS-u.
- Zawieszenie: Użytkownicy uskarżają się na niską żywotność łożysk kół, a z tylnej osi często dochodzą nieprzyjemne skrzypienia i trzaski.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Jakie auta są trwałe i niezawodne? Bierzemy pod lupę 25 marek!
Peugeot 308 1.6 VTi (od 2007 r.)
To miała być odpowiedź Peugeota na średnio udaną „307-kę”. Dziś już wiemy, że pokazany w 2007 r. model 308 rzeczywiście nią jest, bo okazuje się mniej awaryjny, a przy tym bardziej przestronny i lepiej wyposażony. 30 tys. zł wystarczy na 308 1.6 VTi/120 KM z lat 2009-10, w przyzwoicie skompletowanej specyfikacji Trendy (klimatyzacja, radio z CD, elektrycznie sterowane szyby z przodu). Jeśli chodzi o kabinę, to Peugeot wyraźnie pokonuje rywala - zapewnia więcej miejsca, został wykonany z nieco lepszych materiałów i ogólnie sprawia wrażenie nieco bardziej szlachetnego. Bagażnik o pojemności od 348 do 1201 l to przyzwoity wynik, lecz Renault okazuje się lepsze.
Ogólna awaryjność Peugeota 308 jest dość niska, ale bez kilku wpadek nie mogło się obejść. Największa dotyczy wadliwego napinacza łańcucha rozrządu w benzyniakach 1.4, 1.6 oraz 1.6 THP. Choć wydaje się, że problem częściej dotyczy wersji z turbo (THP), to właściciele wolno-ssących „308-ek” też nie mogą spać spokojnie. Inną typową bolączką są usterki elektryki - nie tak niebezpieczne jak w poprzedniku, ale jednak. Dostęp do zamienników okazuje się niezły, ale Megane wypada w tym względzie lepiej. Amatorom diesli polecamy silnik 1.6 HDI - oszczędny i znacznie mniej problematyczny niż w poprzedniku. Uwaga na egzemplarze z przeszłością flotową!
Usterki Peugeota 308
- Karoseria: Poprawne zabezpieczenie antykorozyjne - zastrzeżenia dotyczą tylko układu wydechowego.
- Silnik/skrzynia: Benzyniak 1.6 VTi o mocy 120 KM przyjemnie brzmi i jest całkiem oszczędny, ale może zaskoczyć awarią napinacza łańcucha rozrządu. Koszt jego kompleksowej wymiany wynosi poza ASO co najmniej 2 tys. zł Pięciobiegowa skrzynia nie sprawia problemów mechanicznych, lecz niektórzy użytkownicy skarżą się na niską precyzję wybierania przełożeń.
- Elektryka: Psuje się raczej rzadko. Do typowych bolączek modelu 308 należą m.in. wypalające się styki tylnych lamp i awarie przekaźników.
- Zawieszenie: W przednim zawieszeniu wybijają się sworznie wahaczy i łączniki stabilizatora. Nietrwałe hamulce.
Podsumowanie
Na punkty minimalnie wygrywa Renault, lecz koszt przejechania jednego kilometra jest niższy w przypadku Peugeota. I tak właśnie wygląda to porównanie: wynik wyrównany, bez wyraźnego zwycięzcy. Nasza rada: wybierzcie po prostu tego z „francuzów”, który wam się bardziej podoba. Na pewno obaj mają więcej polotu niż niejeden konkurent rodem z Niemiec czy Azji.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Jakie auta są trwałe i niezawodne? Bierzemy pod lupę 25 marek!