Peugeot 3008 Style 1.6 e-Hdi 115 KM: francuski styl
Moda na crossovery i SUV-y opanowała świat. Nie inaczej jest w Polsce, gdzie samochody z podwyższonym zawieszeniem - w których siedzimy wysoko i czujemy się bezpieczniej - też cieszą się coraz większym powodzeniem. Peugeot 3008 to dość nietypowy przedstawiciel gatunku. Na rynku obecny od 2009 roku przeszedł właśnie face lifting i jest dostępny w specjalnej, bogato wyposażonej wersji Style. Właśnie takim autem, wyposażonym w czterocylindrowy i bardzo oszczędny silnik Diesla 1.6 HDI mieliśmy okazję przemierzać drogi Polskiego Wybrzeża.
Francuski koncern, znany dziś na całym świecie z produkcji samochodów, swoją działalność rozpoczynał w 1810 roku. Bracia Jean-Pierre i Jean-Frederic Peugeot uruchomili wówczas odlewnię stali. Na początku wieku braci Peugeot kojarzono więc z doskonałymi piłami i sprężynami. Kilkanaście lat później oferta została rozszerzona o młynki do kawy i przypraw, uważane dziś za jedne z najlepszych na świecie. Motoryzacją firma zajęła się dopiero pod koniec XIX w. Peugeot słynie również z produkcji dobrych rowerów. W Polsce też ruszyła ich sprzedaż, głównie poprzez sieć dilerską marki.
Peugeot 3008 na dobre zdążył zadomowić się na naszym rynku. Teraz jednak przeszedł facelifting i jest oferowany w specjalnej, bogatej wersji wyposażenia Style, zawierającej takie luksusowe dodatki, jak head-up display. Zyskał bardziej elegancki, nowocześniejszy wygląd i oświetlenie w technologii LED. Teraz przód modelu 3008 nawiązuje do pozostałych modeli z tej rodziny. Zmieniono osłonę chłodnicy i kształt obramowania świateł przeciwmgielnych. W technologii LED wykonano kierunkowskazy i światła do jazdy dziennej. Nowy Peugeot 3008 to także nowe wzory felg.
Francuski crossover wyróżnia się pod względem ergonomii. W miejscu pracy kierowcy znajdziemy logicznie umieszczone przełączniki. Francuzi nie byliby jednak sobą, gdyby nie nadali temu wszystkiemu stylu. Widać to zwłaszcza w centralnej konsoli, gdzie rząd przełączników przywodzi na myśl odrzutowce i samochody wyścigowe. W wersji po liftingu zastosowano nowe wzory tapicerek i metalowe listwy wykończeniowe.
Ponieważ jedziemy crossoverem, fotel kierowcy znajduje się wysoko nad jezdnią, a widoczność we wszystkich kierunkach jest znakomita. Pochwalić trzeba zawieszenie. Jest na tyle twarde, by samochód nie przechylał się przesadnie w zakrętach, a jednocześnie na tyle komfortowe, byśmy mogli zapomnieć o niedogodnościach naszych dróg. Precyzja prowadzenia też bez zarzutu. Jazda w zakrętach może więc być przyjemnością, choć mamy do czynienia z samochodem o podwyższonym zawieszeniu. To z kolei oznacza, że wysokie krawężniki i nierówne drogi gruntowe nie stanowią problemu.
Peugeot 3008 to także najnowsze technologie w służbie człowieka, na przykład bardzo praktyczny head-up display, czyli projektor wyświetlający najważniejsze dla kierowcy informacje na przedniej szybie. Jest także grip-control – układ, pozwalający zmieniać pracę obsługującego przednią oś napędu z pomocą pokrętła w centralnej konsoli. To urządzenie dostępne za dopłatą. Do wyboru jest 5 trybów jazdy: Śnieg, Błoto, Piasek, ESP off i ESP standard.
Ten uniwersalny i elastycznie działający system dostosowuje się do warunków w terenie, sterując pracą przednich kół, przy czym kierowca zachowuje pełną kontrolę nad pojazdem. Może w każdej chwili przełączyć system na tryb standardowy lub wybrać za pomocą pokrętła znajdującego się na środkowej konsoli tryb, z którego chce skorzystać: do jazdy po śniegu, do jazdy po drogach nieutwardzonych, do jazdy po piasku oraz ESP OFF.
Ergonomiczny kokpit zapewnia kierowcy dynamiczną pozycję ciała typową dla hatchbacka. Jest to możliwe dzięki kolumnie kierownicy wyposażonej w 3 przeguby Cardana, co zapewnia bardziej naturalny kąt jej pochylenia. Każdy bez trudu znajdzie więc wygodną i bezpieczną pozycję za kierownicą.
Powierzchnia przeszklona szyb w modelach – jak ten – wyposażonych w ogromny szklany dach sięga 5 m. kw. Jest on dodatkowo przyciemniany, aby ograniczyć nagrzewanie wnętrza. Można go również zasłonić elektrycznie sterowaną roletą.
Pasażer siedzący z przodu może się cieszyć trasą dzięki dominującemu nad drogą ustawieniu fotela. Ułatwieniem jest również uchwyt znajdujący się na połączeniu środkowej konsoli z deską rozdzielczą. Pasażerowie zajmujący tylne miejsca mają zapewnioną dużą ilość miejsca na nogi, dzięki odpowiedniemu wyprofilowaniu przednich siedzeń. Ergonomia i przestronność to największe atuty modelu 3008. Z przodu miejsca pod dostatkiem, podobnie na tylnych siedzeniach, ale najbardziej docenimy bagażnik, który można na wiele sposobów konfigurować dla swoich potrzeb. Potrzeby większy? Jest większy. Podzielony? Może być podzielony. A przede wszystkim załadunek to pestka, dzięki otwieranej, tylnej klapie, wytrzymującej nacisk 200 kg. Liczne schowki, umieszczone nawet w podłodze i modularna konstrukcja bagażnika z opuszczaną dolną częścią typu „hobby” sprawia, że to samochód praktyczny i użyteczny.
Bagażnik z regulowaną podłogą ma pojemność aż 512 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy do dyspozycji jest ich 1604. Podłoga bagażnika z możliwością ustawień na 3 wysokościach oferuje zmianę pojemności bagażnika. Po obu stronach przestrzeni bagażowej mamy przestronne schowki. Po złożeniu oparcia siedzenia pasażera z przodu, uzyskujemy długość załadunku 2,62 m. To oznacza, że tym samochodem można wozić nawet deski podłogowe. Uniwersalność wnętrza dorównuje minivanom, a mamy przecież do czynienia z crossoverem, który dodatkowo ułatwia nam poruszanie się w trudniejszym niż asfalt terenie.
Pod maską bardzo oszczędny silnik Diesla o pojemności zaledwie 1,6 litra. 115 KM wystarczy do sprawnego przemieszczania się w mieście. W dodatku, w takich warunkach zużycie paliwa kształtuje się na poziomie około 6 l/100 km. Na trasie możemy liczyć na spalanie na poziomie 4,5 – 4,8 litra, a średnio 5,2 l/100 km. Silnik bardzo oszczędny, a dynamika jak na taką moc i wielkość auta – przyzwoita. Prędkość maksymalna to 183 km/h, a przyspieszenie do setki - 12,2 s.
W prezentowanej wersji auto kosztuje 89 500 zł, ale za model podstawowy z jednostką benzynową 1,6 o mocy 120 KM zapłacimy 69 900 zł. W tym roku Peugeot zaskakuje nas dobrze poprawionymi samochodami w nowej i niższej cenie - jak opisywany dziś model 3008, a z drugiej znów szokuje nowoczesnym i niebanalnym podejściem do motoryzacji, czego dowodem jest nowy model i błyskawiczny zdobywca tytułu „Samochodu Roku 2014” – Peugeot 308, który w wersji SW (czyli kombi) zachwycił nas prostymi, ale innowacyjnymi rozwiązaniami, jak np. ułatwiająca prowadzenie i świetnie leżąca w dłoniach, bardzo mała - niemal jak w gokarcie - kierownica.
Tymczasem Peugeot 3008 to idealny kompan w dalekich podróżach, zwłaszcza dla rodzin, które na co dzień poruszają się autem w mieście, a na weekendy i wakacje chętnie wyjeżdżają poza wielką aglomerację. Nawet gdy uprawiają wind lub kitesurfing, chcą zabrać rowery i całą masę bagażu, wszystko powinno bez trudu się zmieścić. I o to chodzi. Samochód ciekawy, stylowy, ale praktyczny. Francuzi też potrafią budować dobre auta.
mw, moto.wp.pl