PEUGEOT 206 1.4 XR PRESENCE - styczeń 1999
Od pierwszego wrażenia - PEUGEOT 206 1.4 XR PRESENCE, Auto Moto Market, nr 1 (139) syczeń 1999, str. 6, H.Jez.
Podstawowego waloru tego samochodu nie trzeba opisywać bowiem jest nim - widoczna na pierwszy rzut oka - piękna sylwetka, jakże rzadko oglądana w segmencie aut adresowanych do mniej zamożnych klientów, gdzie koncepcje stylistyczne muszą ustąpić przed naczelnym wymogiem maksymalnego obniżenia kosztów produkcji. Już pod tym względem Peugeot 206 stanowi chlubny wyjątek i mocne wyzwanie dla konkurentów.
Atrakcyjna, dopracowana w każdym szczególe, linia nadwozia to nie jedyne zalety najnowszej propozycji francuskiego koncernu. Mogliśmy się o tym dobrze przekonać podczas trzytygodniowych, intensywnych (blisko 5 tysięcy przejechanych kilometrów) prób dziennikarskich za kierownicą pięciodrzwiowego modelu w wersji XR Presence, napędzanego silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 litra i mocy 75 KM.
Zacznijmy od wnętrza pojazdu, wyjątkowo przestronnego lecz z zastrzeżeniem, iż ta cecha dotyczy przede wszystkim miejsca dla kierowcy i pasażera z przodu. Był to zresztą świadomy wybór konstruktorów, o czym świadczy m.in. znaczna różnica w wielkości drzwi przednich i tylnych. Peugeot 206 jest w stanie spełniać funkcję pełnowartościowego auta rodzinnego jedynie wówczas, gdy dwójka lub trójka dzieci nie przekroczyła progu pełnoletności.
Po zajęciu miejsca za kierownicą mamy przed sobą czytelną tablicę rozdzielczą z zaokrąglonymi kształtami nawiązującymi do linii nadwozia oraz ergonomicznym usytuowaniem niemal wszystkich manipulatorów. Wyjątek stanowią tutaj przyciski elektrycznie opuszczanych szyb przednich, zlokalizowane w trudno dostępnym miejscu między fotelami kierowcy i pasażera. Miłym zaskoczeniem jest natomiast sygnał dźwiękowy umieszczony w środku kierownicy. Znaczne przeszklenie kabiny daje pełny przegląd sytuacji na drodze i ułatwia prowadzenie pojazdu w każdych warunkach. Podobnie zresztą jak kierownica o regulowanej wysokości i ze wspomaganiem hydraulicznym, oferowana w każdej - nawet najtańszej - wersji "206" oraz wyjątkowo lekko pracująca dźwignia zmiany biegów.
75-konny silnik o pojemności 1360 cc stanowi wprawdzie kompromisową propozycję z dostępnych w ofercie (między słabszym, 60-konnym o pojemności 1124 cc i mocniejszym, 90-konnym o pojemności 1587 cc) lecz w zupełności wystarcza, aby zapewnić pojazdowi satysfakcjonującą dynamikę jazdy. Co ważne, dzięki swojej elastyczności nie wymaga zbyt częstego "mielenia" biegami.
Mimo całkowicie nowej konstrukcji Peugeot 206 posiada wszystkie zalety swojej marki, w tym - znakomite, sprawdzające się także w polskich warunkach drogowych, zawieszenie. Przekonaliśmy się o tym jeżdżąc na diametralnie różnych nawierzchniach, z oblodzonymi i zaśnieżonymi włącznie. Jeśli do powyższych zalet i wizualnej atrakcyjności Peugeota 206 dorzucić jego cenę - konkurencyjną wobec przedstawicieli tego samego segmentu - wówczas przestaje dziwić znaczny popyt na to auto i kolejki chętnych u dealerów.
Dane techniczne i eksploatacyjne:
- Silnik
- _ Usytuowanie: _ z przodu
- _ Pojemność: _ 1360 cc
- _ Liczba cylindrów: _ 4
- _ Średnica cylindra x skok tłoka: _ 75 x 77
- _ Stopień sprężania: _ 10,2:1
- _ Moc maksymalna: _ 55 kW/75 KM przy 5500 obr/min
- _ Maksymalny moment obrotowy: _ 111 Nm przy 3400 obr/min
- _ Rodzaj paliwa: _ benzyna bezołowiowa
- _ Sposób zasilania paliwem: _ wtrysk wielopunktowy
- Układ przeniesienia napędu
- _ Rodzaj: _ przedni
- _ Skrzynia biegów: _ manualna, 5-przełożeniowa
- _ Sprzęgło: _ jednotarczowe, suche
- _ Obręcze kół: _ 5 B 13
- _ Ogumienie: _ 165/70 R 16 T
- Układ kierowniczy
- _ Typ: _ zębatkowy ze wspomaganiem hydraulicznym
- _ Minimalny promień skrętu: _ 5,10 m
- Układ hamulcowy
- _ Typ: _ hydrauliczny ze wspomaganiem, dwuobwodowy
- _ Przód: _ tarczowe wentylowane o średnicy 247 mm
- _ Tył: _ bębnowe o średnicy 180 mm
- Nadwozie - wymiary, masy
- _ Długość/szerokość/wysokość: _ 3835/1652/1428 mm
- _ Rozstaw osi: _ 2442 mm
- _ Masa własna: _ 950 kg
- _ Dopuszczalna masa całkowita: _ 1450 kg
- _ Maksymalna ładowność: _ 500 kg
- _ Dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcami: _ 1100 kg
- _ Dopuszczalna masa całkowita łącznie z przyczepą hamowaną: _ 2365 kg
- _ Maksymalny nacisk na oś przednią: _ 855 kg
- _ Maksymalny nacisk na oś tylną: _ 780 kg
- Osiągi
- _ Prędkość maksymalna: _ 170 km/h
- _ Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: _ 13,2 s
- _ Zużycie paliwa na 100 km wg ECC: _ cykl miejski - 8,9 l, cykl pozamiejski - 5,3 l, cykl mieszany - 6,6 l.
- Wybrane wyposażenie standardowe
- Sygnalizator dźwiękowy nie wyłączonych świateł
- obrotomierz
- korektor ustawienia wysokości reflektorów przednich z wnętrza kabiny
- boczne listwy ochronne
- osłony zderzaków w kolorze nadwozia
- zewnętrzne lusterka wsteczne regulowane od wewnątrz
- poduszka powietrzna kierowcy i pasażera
- przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczami pirotechnicznymi
- zamek centralny drzwi sterowany pilotem
- układ elektronicznej blokady zapłonu
- elektryczne podnośniki przednich szyb
- składana tylna kanapa
- instalacja do montażu radioodtwarzacza
- kierownica o regulowanej wysokości
- Wybrane wyposazenie dodatkowe (za dopłatą)
- Układ antypoślizgowy ABS
- lakier metalizowany (1.091 zł)
- klimatyzacja (4.019 zł)
- tylna kanapa składana w dwóch częściach (1/3, 2/3)
- radioodtwarzacz Peugeot 2030 RDS ze zdalnym sterowaniem przy kierownicy (861 zł)
- siatka podtrzymująca bagaże w bagażniku