Trwa ładowanie...

Paryż i Londyn sklasyfikują auta pod względem emisji spalin

Ekologia odgrywa coraz większą rolę w życiu zanieczyszczonych, europejskich stolic. Władze Paryża i Londynu rozpoczęły właśnie prace nad stworzeniem systemu, który pozwalałby klasyfikować pojazdy pod względem rzeczywistej emisji spalin.

Paryż i Londyn sklasyfikują auta pod względem emisji spalinŹródło: Shutterstock.com, fot: shuterstock.com
d258bat
d258bat

Obecnie niektóre miasta w Europie stosują system oparty na normach emisji Euro, stanowiących ustandaryzowany wyznacznik zanieczyszczeń emitowanych przez dany samochód. Afera spalinowa w Volkswagenie, która doczekała się już nawet własnej nazwy - "Dieselgate" - obnażyła jednak bezużyteczność tego typu klasyfikacji. Paryż i Londyn szukają więc własnej alternatywy.

Istnieje bowiem podejrzenie, że wyniki badań przeprowadzanych w sterylnych, laboratoryjnych warunkach, według określonych scenariuszy, mają niewiele wspólnego z rzeczywistym, codziennym użytkowaniem samochodu. Wiele pojazdów, spełniających najwyższe, wymagane przepisami normy emisji spalin, na co dzień emituje ponadprzeciętne ilości zanieczyszczeń. Władze dwóch europejskich stolic uważają to za poważny problem przyczyniający się do znaczącego spadku jakości powietrza.

Londyn i Paryż zamierzają więc opracować własny system klasyfikacji pojazdów, oparty na rzeczywistych, uśrednionych wynikach emisji spalin. Z pomocą ma przyjść Międzynarodowa Rada Czystego Transportu, która miałaby zajmować się przeprowadzaniem badań emisji spalin w rzeczywistych warunkach, jak najlepiej oddających codzienne użytkowanie pojazdu. Na podstawie takich wyników powstać ma klasyfikacja, która będzie stale aktualizowana i ogólnodostępna.

Uzyskane, rzeczywiste rezultaty byłyby następnie podstawą do tworzenia stref ekologicznych w obydwu stolicach, do których dostęp miałyby tylko auta najbardziej przyjazne środowisku. Takich rozwiązań nie brakuje już dziś. Problem w tym, że ich twórcy nierzadko bazują na nieprawdziwych danych. Burmistrz Londynu, Sadiq Khan liczy, że nowy program "położy kres smogowi, który rocznie zabija 9000 osób w samej stolicy Wielkiej Brytanii".

W najbliższych tygodniach przygotowania do wdrożenia nowego systemu ruszą pełną parą. Kilkaset aut poruszających się po ulicach Londynu zostanie wyposażonych w urządzenia pomiarowe, które pozwolą uzyskać uśrednione wyniki. Na razie nie wiadomo, kiedy system będzie gotowy w 100 proc. Pewnym jest jednak, że władze Londynu i Paryża podchodzą do tematu bardzo poważnie.

d258bat
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d258bat
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj