Parkowanie też może być niebezpieczne

Parkowanie jest jedną z podstawowych umiejętności, jakie kierowca nabywa podczas kursu nauki jazdy. Jednak nawet jeśli ktoś wykona ten manewr prawidłowo podczas egzaminu, nie ma pewności, że będzie w stanie równie sprawnie i bezpiecznie powtórzyć go na co dzień, w obecności pieszych i innych pojazdów.

W zeszłym roku na samych tylko parkingach doszło w Polsce do 278 wypadków, w których zostało rannych ponad 380 osób. Liczba ta nie uwzględnia kolizji, czyli stłuczek, w których nikt nie ucierpiał, a jest ich znacznie więcej. - Trudności z parkowaniem dotyczą wielu kierowców, nie tylko początkujących. Nadal niewiele osób doskonali swoje umiejętności prowadzenia auta po zakończeniu kursu nauki jazdy, co w praktyce oznacza, że wielu manewrów uczą się sami, bo nie wszystko pamiętają z zajęć. Popełniają więc wiele błędów, a następnie je utrwalają - mówi Zbigniew Weseli ze Szkoły Jazdy Renault.

- Parkowanie w rzeczywistych warunkach jest utrudnione przez stres. Świadomość, że obok jest prawdziwy samochód, a nie słupek, dla wielu osób bywa paraliżująca. Poza tym inni kierowcy okazują zniecierpliwienie, a piesi zjawiają się nagle przy masce samochodu - dodaje nasz rozmówca.

Bez względu na to, czy kierowca parkuje na dużym parkingu, czy na miejscach postojowych w centrum miasta, musi pamiętać, że jego uwaga nie może skupiać się wyłącznie na poszukiwaniu wolnego miejsca. Jak zawsze kierujący musi jednocześnie wykonywać wiele czynności, w tym obserwować inne samochody znajdujące się w jego pobliżu oraz zwracać uwagę na pieszych. Czasami gdy zmotoryzowany znajdzie poszukiwane miejsce do zaparkowania, zaczyna działać pospiesznie i nerwowo. Jest to widoczne także w sposobie wykonywania manewru. W takich okolicznościach można zaobserwować także umiejętności kierowcy lub ich brak.

Jeśli nie jesteśmy pewni, czy bezpiecznie wykonamy manewr, zatrzymajmy pojazd, wycofajmy się i spróbujmy jeszcze raz. Nie pozwólmy, aby inni kierowcy nas zestresowali. Ruch na parkingu to normalna rzecz - mamy prawo do bezpiecznej jazdy, nawet jeśli zajmuje to więcej niż kilka sekund. Wiele kolizji na parkingach jest związanych z cofaniem auta przy korygowaniu parkowania lub przy zwalnianiu miejsca. Jedną z przyczyn jest znacznie ograniczona widoczność z powodu zaparkowanych wokół samochodów. Wszystkie manewry trzeba wykonywać z minimalną prędkością, w gotowości do zatrzymania auta w każdej chwili. Kierowca musi być czujny i obserwować otoczenie, w szczególności pieszych oraz inne poruszające się po parkingu pojazdy. Patrzenie w lusterka nie wystarczy.

Źródło: Szkoła Jazdy Renault

ll/sj/tb, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro