Trwa ładowanie...
01-02-2013 09:55

Państwo na fotoradarach straci 12 mld zł

Państwo na fotoradarach straci 12 mld złŹródło: PAP/Jacek Turczyk
d39vxfq
d39vxfq

Państwo postanowiło podreperować budżet wyciągając ręce po pieniądze kierowców. Jak się okazuje, chęć zarobku na prowadzących pojazdy może w dalszej perspektywie pogrążyć gospodarkę.

Minister Rostowski założył wpływy do budżetu z tytułu mandatów drogowych na poziomie przekraczającym 1 mld zł, co odbiło się w mediach szerokim echem. Plan rozbudowy sieci fotoradarów poruszył kierowców i już chyba nikogo nie dziwi sprzeciw społeczeństwa wymierzony w politykę rządu. W dalszej perspektywie plany wzrostu liczby fotoradarów mogą przynieść utratę wysokości aż 12,2 mld zł.

Często bywa tak, że samochód jest podstawowym narzędziem wykonywania obowiązków służbowych. Liczba fotoradarów oraz założenia planu rządowego budżetu wpływa na przedsiębiorców - firmy z branży transportowej oraz ściśle z nią powiązane mogą spotkać na wiele nowych powodów do zmartwień. I nie chodzi tutaj tylko o mandaty czy punkty karne.

(fot. PAP/Piotr Polak)
Źródło: (fot. PAP/Piotr Polak)

Z Wielkiego Testu Drogowego wynika, że jazda w 100 proc. zgodna z przepisami wydłuża czas podróży średnio o 1/5. Taki przyrost może okazać się zgubny. Związek występujący między rozwojem gospodarki a wzrostem transportu ma charakter sprzężenia zwrotnego. Zgodnie z tą ideą przyspieszenie rozwoju gospodarczego potęguje zapotrzebowanie na usługi transportowe, a rozwój transportu pobudza rozwój gospodarki. Co ważne, wraz z rozwojem gospodarki opartej na wiedzy zyskuje transport. Należy także zaznaczyć, że rozwój transportu, zarówno w sensie sieci komunikacyjnej, jak i w sensie zdolności transportowej, powinien wyprzedzać ogólny rozwój gospodarczy, tak aby stać się czynnikiem pobudzającym, a nie hamującym ogólny rozwój gospodarczy i społeczny.

d39vxfq

Zgodnie z danymi podanymi przez GUS PKB Polski w 2012 r. wyniósł 1 151 mld zł, w tym transport i gospodarka ok. 61 mld zł (ok. 4 proc.). Wartość dodana brutto w gospodarce narodowej w 2012 r. wzrosła o 1,9 proc. r/r (wobec 4,3 proc. r/r rok wcześniej), zaś w sekcji transport i gospodarka magazynowa zwiększyła się o 7,9 proc. wobec 12,1 proc. w 2011 r. Przy założeniu, iż prędkość z jaką poruszają się kierowcy ma znaczący wpływ na ich pracę możemy spodziewać się 20-proc. obniżki efektywności. W konsekwencji taka sytuacja mogłaby doprowadzić do pomniejszenia PKB w sektorze transportowym, co oznaczałoby zmniejszenie wpływu do budżetu o 12,2 mld zł.

Źródło: Yanosik.pl

ll/moto.wp.pl

d39vxfq
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d39vxfq
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj