Panamera GTS: komfort i sport
Pięciodrzwiowe i sportowe ambicje rzadko idą w parze. Inaczej jest jednak w przypadku nowej Panamery GTS. Odmiana ta, choć nie jest najmocniejsza spośród wersji tego modelu, ma dawać właścicielowi szansę do szaleństw na torze.
Wczesną wiosną 2011 r. Porsche przedstawiło Panamerę Turbo S – najmocniejszą odmianę tego modelu. Ci, którzy bardziej niż 550 KM pod maską cenią możliwości trakcyjne, niedługą będą mogli wybrać najbardziej sportową ze wszystkich wersji Panamery – GTS. Odmianę tę można rozpoznać po charakterystycznych elementach stylistycznych z przodu, po bokach i z tyłu nadwozia podkreślonych kontrastowym, czarnym lakierem. Także wnętrze ze sportowymi siedzeniami adaptacyjnymi, sportową kierownicą z przyciskami zmiany biegów i ekskluzywną tapicerką GTS ze skóry i Alcantary zostało dopasowane do sportowego charakteru całego samochodu.
Sercem Panamery GTS jest zmodyfikowany silnik bezsprężarkowy V8 o pojemności 4,8 litra i mocy 430 KM (316 kW) przy 6700 obr./min. Jednostka ta jest mocniejsza o 30 KM (22 kW) od silnika Panamery S/4S. Zwiększył się jednocześnie moment obrotowy - z 500 Nm do 520 Nm. Moc silnika na wszystkie cztery koła, bez przerywania siły ciągu, przenosi dwusprzęgłowa przekładnia Porsche. Dzięki zastosowaniu seryjnie montowanego pakietu Sport Chrono, zmiana przełożenia następuje niezwykle dynamicznie.
Panamera GTS przyspiesza do 100 km/h w 4,5 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 288 km/h. Zużycie paliwa w cyklu NEFZ wynosi 10,9 l /100 km, a z oponami o niskich oporach toczenia spada do 10,7 l/100 km. Sportowe cechy nowego Panamera GTS to nie tylko przyspieszenie i prędkość maksymalna, lecz również zawieszenie, które według producenta ma sprawdzić się na torze wyścigowym. W aucie seryjnie montowane jest adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z regulacją poziomu, wysokości i sztywności sprężyn oraz elektryczną regulacją systemu amortyzatorów. Nadwozie zostało obniżone o dziesięć milimetrów, a system amortyzacyjny wymieniony na bardziej sztywny. Na 19-calowe obręcze nałożone są opony 255/45 na osi przedniej i 285/40 na tylnej. Układ hamulcowy sportowego Panamera tworzą doskonałe hamulce stosowane w Panamera Turbo.
Nowa odmiana limuzyny Porsche trafi do salonów dilerskich w lutym 2012 r. O cenie niemiecki producent na razie nie informuje.
tb/