Indeks prędkości
Niemal każdemu kierowcy zależy na bezpieczeństwie, a to maleje wraz z rozwijaniem prędkości. Jedynym elementem, który łączy auto z nawierzchnią, jest ogumienie. Warto więc zwrócić uwagę na dobór opon o prawidłowym indeksie prędkości, czyli gwarancji bezpieczeństwa do określonej jej wartości. Indeks wyrażony jest za pomocą litery; skala jest tu bardzo szeroka: od A1 (5 km/h) do Y (300 km/h). Najczęściej spotykane indeksy prędkości w ogumieniu dla samochodów osobowych to:
- P (150 km/h),
- Q (160 km/h),
- R (170 km/h),
- S (180 km/h),
- T (190 km/h),
- U (200 km/h,)
- H (210 km/h),
- V (240 km/h),
- W (270 km/h),
- Y (300 km/h).
Zazwyczaj ogumienie o niższym indeksie prędkości jest tańsze niż to o wyższym. Zakup opony o gorszym parametrze niż ten określony przez producenta, może powodować nadmierne zużywanie się ogumienia, a przy rozwijaniu wyższych prędkości niż określona wskaźnikiem, powoduje wzrost ryzyka wystrzału opony. Niewłaściwe dobranie indeksu może być też podstawą do odrzucenia roszczeń gwarancyjnych.