Trwa ładowanie...
2 sierpnia 2013, 14:30

Otwarto zakład Audi, w którym powstawać będzie syntetyczny metan

Otwarto zakład Audi, w którym powstawać będzie syntetyczny metanŹródło: Materiały prasowe
d1t6mla
d1t6mla

Rozpoczął działalność zakład Audi, w którym ekologicznie pozyskiwana energia elektryczna, woda oraz dwutlenek węgla są przetwarzane w e-gaz, czyli syntetyczny metan. Paliwo to będzie napędzać model A3 Sportback g-tron.

Przedstawiciele marki są przekonani, że e-gaz zostanie jednym z filarów przełomu energetycznego. - Badania paliw syntetycznych przyjaznych środowisku są jednym z głównych założeń naszej strategii rozwoju e-paliw - powiedział Heinz Hollerweger z Audi. Inwestycja zyskała też poparcie niemieckich władz.

Wytwarzanie e-gazu opiera się o dwa etapy procesu chemicznego - elektrolizę oraz metanizację. W pierwszym etapie wytwórnia wykorzystuje ekologiczną energię elektryczną, by w trzech elektrolizatorach rozłożyć wodę na tlen i wodór. W przyszłości pozyskany w ten sposób wodór będzie można stosować jako materiał napędowy w samochodach wyposażonych w ogniwa paliwowe. Obecnie brak odpowiednio rozbudowanej infrastruktury.

Kolejnym etapem jest metanizacja. W wyniku reakcji tlenu z dwutlenkiem węgla powstaje syntetyczny metan. Jest on niemalże identyczny pod względem struktury chemicznej z kopalnym gazem ziemnym. Do odpowiednich stacji CNG dostarczany będzie przez istniejącą infrastrukturę niemieckiej sieci gazu ziemnego. Początek dystrybucji e-gazu zaplanowano na jesień br.

d1t6mla

Rocznie zakład wyprodukuje ok. 1 000 ton e-gazu, przetwarzając 2 800 ton CO2. Taka ilość dwutlenku węgla jest równa tej, jaką las bukowy składający się z ponad 220 000 drzew wchłania na przestrzeni jednego roku. Produktami ubocznymi procesu są tylko woda i tlen. Wytwórnię umiejscowiono w niemieckiej miejscowości Wertle.

Szacuje się, że dzięki fabryce rocznie 1 500 egzemplarzy A3 Sportback g-tron będzie mogło przejechać 15 000 km w sposób neutralny pod względem emisji CO2. Jednostka napędowa tego 5-drzwiowego auta, 1,4 TFSI, spala zarówno gaz ziemny, jak i biometan oraz e-gaz. Motor może być napędzany też benzyną, dzięki temu jego zasięg wynosi ok. 1 300 km.

Źródło: Audi

ll/moto.wp.pl

d1t6mla
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1t6mla
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj