Otwarto nowy most na Warcie w Koninie
Nowy most na Warcie i zmodernizowany miejski odcinek drogi krajowej nr 25 Bydgoszcz - Ostrów Wlkp. otwarto uroczyście w sobotę w Koninie (Wielkopolskie). Ruch samochodowy na moście wprowadzony zostanie od poniedziałku.
"Jest to największa inwestycja w historii miasta Konina. Kosztowała ponad 200 mln zł, przy czym 75 proc. tej kwoty pozyskaliśmy z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. 25 proc. to wkład własny miasta" - poinformował prezydent Konina Kazimierz Pałasz.
Dodał, że w kolejnym etapie planowana jest budowa obwodnicy, będącej nowym przebiegiem przechodzącej przez miasto drogi krajowej 25. Przewiduje się, że obwodnica i nowy most przejmą nawet 80 proc. dotychczasowego ruchu na trasie południe - północ, tworząc wygodniejszy dojazd do terenów inwestycyjnych w rejonie autostrady A2.
"Inwestycja ta jest dla miasta wyjątkowo ważna. Przez Konin prowadzą dwie ważne, coraz bardziej zatłoczone tranzytowe drogi krajowe: nr 25 z Bydgoszczy do Ostrowa Wlkp. oraz alternatywna dla płatnej autostrady A2, droga nr 92 z Konina do Wrześni. W centrum miasta, na odcinku ok. 2 km obie drogi biegną tą samą ulicą i przez ten sam - dotąd jedyny - most. W tej sytuacji zwykła kolizja czy wypadek drogowy, powodowały korki i paraliż komunikacyjny miasta" - wyjaśnił PAP prezydent Pałasz.
Dofinansowanie budowy nowego mostu i modernizacji miejskiego odcinka drogi krajowej nr 25 z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport (SPOT) to 42 mln euro, czyli ok. 150 mln zł. Reszta - ponad 50 mln zł - będąca wkładem samorządu Konina, pochodzi z zaciągniętego na ten cel kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i kredytu Banku Gospodarstwa Krajowego ze środków własnych.
Zmodernizowany odcinek drogi z mostem ma blisko 6,5 km. Najefektowniejszy jest północny odcinek inwestycji, czyli estakada z 17 przęsłami i wkomponowanym w nią mostem podwieszanym na pylonach. Według gospodarzy miasta most będzie tani w eksploatacji, bo jego konstrukcja opiera się na koncepcji kablobetonowej i nie wymaga cyklicznego remontowania, ponieważ nie ma praktycznie żadnych elementów stalowych.
Wykonawcą realizowanego w latach 2006-2007 projektu jest, należące do międzynarodowego koncernu Bilfinger Berger AG konsorcjum, które tworzą: Hydrobudowa-6, Warszawskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych.(PAP)