Trwa ładowanie...
27-08-2012 17:32

Oto dlaczego Corvette była (i jest) tak lekka

Oto dlaczego Corvette była (i jest) tak lekkaŹródło: zdjęcie producenta
d436xbb
d436xbb

Niska masa w połączeniu z dużą mocą przekłada się na dobre osiągi. Wiedzę tą wykorzystywali projektanci kolejnych modeli Chevroleta Corvette.

U podstaw niewielkiej masy leży przede wszystkim stosowanie w produkcji nowoczesnych i lekkich materiałów. Pierwsze modele Corvette w 1953 r. posiadały nadwozie wykonane z włókna szklanego. Takie rozwiązanie było absolutną nowością, umożliwiło również obniżyć koszty produkcji, gdyż nie było konieczne stosowanie kosztownej technologii tłoczenia dużych paneli metalowych.

W trzeciej generacji modelu od 1968 r. elementy nadwozia były wytwarzane przy pomocy form prasowniczych, a takie materiały jak włókno szklane i żywica umożliwiły szybszą i bardziej precyzyjną produkcję.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W 1973 r. nastąpiła kolejna rewolucja. Zaczęto wtedy zamiast włókna szklanego stosować kompozyt SMC czyli materiał powstający w procesie prasowania pod wpływem wysokiego ciśnienia i w wysokiej temperaturze włókna szklanego, żywicy oraz odpowiednio dobranego katalizatora. Wraz z rozwojem technologii kompozytów SMC, konstruktorzy modelu Corvette zmodyfikowali ich skład oraz parametry poszczególnych elementów poszycia, redukując masę własną pojazdu. Udało się to za sprawą zmniejszenia grubości paneli nadwozia, ponieważ SMC charakteryzowało się większą gęstością niż tradycyjne włókno szklane.

d436xbb

Corvette C5, mimo że dłuższa i szersza, była lżejsza od poprzedniczki z 1996 r. o 46 kg. Spowodowane to było przede wszystkim panelom nadwozia wykonanym z SMC, w którego skład wchodziło więcej tworzyw sztucznych. Materiał, który praktycznie w niezmienionej formie stosuje się przy produkcji obecnej generacji Corvette, składał się w 40 proc. z żywicy - poliestrowej, winylowo-estrowej i styrenowej lub mieszanki wszystkich trzech, w 33 proc. ze spoiwa (węglan wapnia) oraz w 20 proc. z rozdrobnionego włókna szklanego. Pozostałe 7 proc. stanowiła żywica i utwardzacze.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W C5 lekkie były nie tylko panele nadwozia ale i konstrukcja podwozia wykonana z wytrzymałych belek i elementów wykonanych w technologii hydroformingu. Podłogę wykonano z kilku materiałów, m. in. z drewna balsa. Takie same rozwiązania znajdują się w obecnej Corvette.

d436xbb

Do obniżenia masy C5 przyczynił się też silnik który w odróżnieniu od poprzednika posiadał kadłub i głowice z aluminium oraz kolektor ssący z kompozytów. W aucie po raz pierwszy zastosowano takie materiały jak tytan czy włókno węglowe.

W modelu C6 ZD6 z 2006 r. konstrukcję podwozia wykonano z aluminium, szerzej wykorzystano również włókna węglowe. Do budowy dachu, łoża silnika oraz innych punktów mocowania wykorzystano zaś magnez.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Corvette ZR1 posiada tą samą konstrukcję podwozia co ZD6 oraz jeszcze więcej elementów z włókna węglowego (dach, progi). W modelu 427 Convertible wykonano z nich również maskę silnika, błotniki oraz panele podłogi.

Kolejnym "reduktorem" wagi są węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe. Wykonano je w najnowocześniejszej technologii kompozytowej, co zapewnia im mniejszą masę oraz wysoką trwałość.

/ll

d436xbb
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d436xbb
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj