Oszczędzanie paliwa się opłaca
Społeczna kampania informacyjna "Oszczędzaj nie tylko paliwo" ruszyła we wtorek w całej Europie. Na polskich stacjach kierowcy również otrzymają ulotki z zasadami efektywnego użytkowania pojazdów.
Akcja promuje wśród kierowców 10 zasad, których stosowanie ma zmniejszyć zużycie paliwa i przyczynić się do ograniczenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Dla uzyskania takich efektów kierowca powinien utrzymywać samochód w dobrym stanie technicznym, regularnie sprawdzać poziom oleju, raz w miesiącu sprawdzać ciśnienie w oponach, usunąć z samochodu niepotrzebne przedmioty wożone w bagażniku i na tylnych siedzeniach.
Zużycie paliwa ograniczy też zamykanie okien, szczególnie przy dużych prędkościach, i zdemontowanie bagażnika z dachu samochodu, używanie klimatyzacji tylko wtedy, gdy jest ona konieczna, a nie zawsze, rozpoczynanie jazdy zaraz po zapaleniu silnika i wyłączanie go, gdy postój trwa dłużej niż minutę.
Organizatorzy akcji apelują też, by kierowcy prowadzili pojazdy płynnie i z rozsądną prędkością, zmieniali biegi najwcześniej, jak to możliwe i starali się przewidywać sytuację na drodze, by zachować płynność jazdy. Dla ograniczenia korków i zużycia paliwa organizatorzy zachęcają do jeżdżenia do pracy lub w celach rekreacyjnych w kilka osób w jednym samochodzie.
Wszystkie te działania prowadzą do ograniczenia zużycia paliwa w samochodach i tym samym zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Można w ten sposób zaoszczędzić 10 proc. spalanego wcześniej paliwa.
"Presji na środowisko nie wywiera samochód, tylko kierowca, czyli prawie każdy z nas" - podkreślał podczas konferencji promującej akcję Główny Inspektor Ochrony Środowiska Andrzej Jagusiewicz.
Ulotki będą rozdawane przez dwa tygodnie - do wyczerpania ich nakładu. "Każdy kierowca tankuje przynajmniej raz na dwa tygodnie. Liczymy, że poprzez stacje o akcji dowiedzą się prawie wszyscy kierowcy w kraju" - powiedział dyrektor generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego Jacek Wróblewski. Organizacja koordynuje kampanię w Polsce. Inicjatorem kampanii jest Komisja Europejska i Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Naftowego (EUROPIA).
W całej Europie w kampanii bierze udział ponad 45 tys. stacji benzynowych z 29 krajów. W Polsce w akcji uczestniczy ok. 2,6 tys. stacji BP, Lotosu, Neste Oil, PKN ORLEN, Shella i Statoil. Informacje o akcji można znaleźć w internecie (www.savemorethanfuel.eu) w 24 językach.(PAP)