Trwa ładowanie...
12-01-2009 16:55

Oszczędzanie bez wyrzeczeń

Oszczędzanie bez wyrzeczeń
d3h1j7o
d3h1j7o

Oszczędzanie paliwa wielu kierowcom kojarzy się z wyrzeczeniami i ślamazarną jazdą. Ale aby zaoszczędzić sporo pieniędzy nie trzeba posuwać się do tak radykalnych środków. Wystarczy tylko zadbać o stan techniczny samochodu, usunąć zbędny bagaż oraz przewidywać sytuacje na drodze.

Zużycie paliwa zależy od bardzo wielu czynników i gdy te niesprzyjające czynniki zaczną się sumować, wzrost zapotrzebowania na paliwo gwałtownie wzrośnie.
Płynna jazda wcale nie oznacza ślimaczego tempa, a jazda bez zbędnych hamowań i przyspieszeń oraz zadbany samochód mogą zaowocować zmniejszeniem zużycia paliwa nawet o 20 proc. Przy miesięcznym przebiegu około 1500 km i wydatkach na paliwo na poziomie 400 zł, oznacza to oszczędność 80 zł. Nie jest to ogromna suma, ale za tą kwotę można już kupić dodatkowe 20 litrów paliwa i przejechać prawie 200 km. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11429/auto_1-b.jpeg',500,325) ) |
| --- |

Stan techniczny

Niskie zużycie paliwa można uzyskać tylko samochodem w dobrym stanie technicznym. Blokujący hamulec szybko zamienia nasze pieniądze w bezużyteczne ciepło. Także geometria zawieszenia ma wpływ na zużycie paliwa, gdyż od niej zależą opory ruchu. Również systematyczne przeglądy silnika i wymiana filtrów pozwoli zaoszczędzić nieco paliwa.
Duży wpływ na zużycie paliwa oraz bezpieczeństwo jazdy ma ciśnienie powietrza w oponach. Według badań firmy Michelin niskie ciśnienie ma 6 na 10 samochodów. Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia nic nie kosztuje, bo na każdej stacji benzynowej są kompresory. A w ciągu jednego sezonu ciśnienie może obniżyć się nawet o 0,5 atmosfery. Również szersze opony przyczyniają się do wzrostu zużycia paliwa. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11429/auto_2-b.jpeg',375,500) ) |
| --- |

d3h1j7o

Technika jazdy

Najlepiej poruszać się w tempie większości użytkowników. Przeskakiwanie z pasa na pas oraz jazda typu gaz-hamulec spowoduje na pewno duży wzrost zużycia paliwa, a cel podróży niekoniecznie osiągniemy dużo wcześniej. Należy z daleka obserwować sygnalizatory świateł i dojeżdżając do skrzyżowania hamować silnikiem. Wówczas komputer odcina dopływ paliwa. Dojeżdżając na luzie oprócz większego zużycia paliwa mamy także przyspieszone zużycie hamulców. Należy, oczywiście jeśli to możliwe, jak najmniej używać hamulca, ponieważ każde naciśnięcie hamulca to strata energii. Również wyłączenie klimatyzacji spowoduje zauważalne oszczędności (od 0,2 do 0,5 l/100 km).

Opór powietrza

Duży wpływ na zużycie paliwa ma opór powietrza, gdyż stanowi on około 40 proc. wszystkich oporów ruchu. W ruchu miejskim nie odgrywa dużej roli, ale powyżej 90 km/h ma już duży wpływ. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11429/auto_3-b.jpeg',500,357) ) |
| --- |Każda nawet niewielka ingerencja w sylwetkę auta prowadzi do zaburzenia strumienia powietrza.
Zmiana sylwetki auta następuje np. po zamontowaniu bagażnika dachowego. Powoduje on duży wzrost zużycia paliwa, więc należy go zakładać tylko jeśli jest faktycznie potrzebny.. Demontaż takiego bagażnika nie trwa dłużej niż kilka minut, ale często również dodatkowe spoilery przyczyniają się do zwiększonego zużycia paliwa.

d3h1j7o

Zbędne wyposażenie

Należy także sprawdzić zawartość bagażnika i zastanowić się, czy naprawdę potrzebny jest nam balast. Łopata do śniegu, łańcuchy na koła i worek z piaskiem raczej nie należą do niezbędnego wyposażenia podczas codziennej jazdy po mieście, podobnie jak skrzynka narzędzi. A każdy kilogram mniej, to niższe zużycie paliwa.

Autor: Grzegorz Burda

d3h1j7o
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3h1j7o
Więcej tematów