Oszczędna jazda zimą
Eco-driving oznacza nie tylko ulgę dla środowiska, ale i portfela. Podpowiadamy, jak stosować zasady ekojazdy podczas zimy.
Przede wszystkim zadbajmy o stan techniczny naszego pojazdu. Każdy zużyty element samochodu (np. łożyska) sprawia, że trudno poruszać się bezpiecznie oraz oszczędnie. Nieprawidłowa geometria kół skutecznie utrudni osiągnięcie zużycia paliwa o jakim informuje producent. Należy też pilnować ciśnienia w oponach - jeśli jest prawidłowe to wspomoże optymalne spalanie.
Wśród kierowców krąży mit, że przed wyruszeniem w trasę dobrze włączyć silnik celem rozgrzania oleju. Jest to jednak zbędne - współczesne oleje syntetyczne mają bardzo dobrą lepkość i nie potrzebują dogrzewania. Silnik dobrze rozgrzewa się dopiero podczas jazdy z obciążeniem, a nie w trakcie pracy na biegu jałowym. Dogrzewanie motoru jest nieekonomiczne - podczas pracy na "luzie" potrzebuje wzbogaconej mieszanki paliwa. Unikać należy też innej skrajności - jazdy z zimnym silnikiem na wysokich obrotach.
Aby zaoszczędzić paliwo istotne jest przyswojenie zasad odpowiedniej zmiany biegów. W silnikach wysokoprężnych zaleca się zmianę na wyższy przy poziomie ok. 2 000 obr./min., zaś przy 2 500 obr./min. w przypadku jednostek benzynowych. Odpowiednia zmiana biegów w połączeniu z minimalnym obciążeniem auta, płynną jazdą i odpowiednią prędkością sprawi, że motor będzie pracował najbardziej wydajnie.
Specjaliści twierdzą, że lepiej krótko i dynamicznie rozpędzać samochód niż przez dłuższy czas delikatnie wciskać pedał gazu. Dobrze też wyćwiczyć płynną jazdę. Na jej podstawowe elementy składa się zachowanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu, wcześniejsza redukcja prędkości gdy np. zauważymy w dali czerwone światło oraz unikanie gwałtownych manewrów. Do oszczędności paliwa oraz przedłużenia żywotności tarcz i klocków hamulcowych przyczynia się hamowanie silnikiem. W razie potrzeby hamowania zdejmijmy nogę z gazu i przy ok. 1 000 obr./min. zredukujmy bieg na niższy. Samochód w takim procesie nie pobiera paliwa, a napędza się jedynie energią skumulowaną w silniku.
Ekojazda opiera się również na unikaniu obciążenia pojazdu (usunięcie z bagażnika zbędnych przedmiotów), oszczędnym korzystaniu z klimatyzacji i wyłączaniu silnika przy postoju dłuższym niż 30 s. Przy podróżach na trasie krótszej niż 4 km lepiej wybrać inny środek lokomocji, np. komunikację miejską.
Źródło: Oponeo
ll/moto.wp.pl