Ostry klasyk - Mercedes 190 E 2.3-16

Obraz

Sportowe auto przełomu lat 80. i 90. z niemieckim rodowodem większości kojarzy się przede wszystkim z kultowym BMW M3. Wówczas na rynku aut miało jednak godnego rywala – prawie tak samo szybkiego, znacznie lepiej wyposażonego i z maską ozdobioną majestatyczną gwiazdą...

Obraz

Mercedes 190 E 2.3-16 był konstruowany z myślą o starach w rajdach. Niestety w trakcie prac nad autem Audi opracowało fenomenalny model Quattro, który dzięki napędowi na obie osie pokazał wszystkim, jak będzie wyglądała przyszłość sportu motorowego.

Koncern Mercedesa zainwestował jednak krocie w projekt, a nawet zwrócił się o pomoc do inżynierów z firmy Cosworth, którzy opracowali czterocylindrową jednostkę napędową. Nic dziwnego, że niechętnie myślano o całkowitym porzuceniu ambitnego planu. Rozwiązaniem okazały się wyścigi do których dostosowano Mercedesa. Sukcesy przyszły niebawem...

Obraz

Aby uzyskać homologację auto musiało powstać także w wersji przeznaczonej do użytku na drogach publicznych. Nam udało się trafić na jedno z nich. Niewprawne oko stwierdzi, że model 2.3-16 wygląda jak zwykły Mercedes 190. Koneserzy bez trudu wskażą jednak wyróżniki specjalnej wersji samochodu - czyli poszerzone błotniki, zmodyfikowane zderzaki oraz dyskretny spojler na pokrywie bagażnika.

Obraz

Kolejne atrakcje czekają pod karoserią. Długa maska osłania 4-cylindrowy silnik o pojemności 2,3 litra. Inżynierom Coswortha udało się z niego wydobyć 185 KM. Dzisiaj wartość nie rzuca nikogo na kolana, jednak klasyk rozpędzający się do „setki” w osiem sekund i osiągający 230 km/h wciąż potrafi zaskoczyć niejednego amatora ostrych startów spod świateł.

Mimo że celem konstruktorów było uzyskanie jak najlepszych osiągów nie zdecydowano się na drakońskie odchudzenie wnętrza, w którym znalazły się wygodne fotele, dodatkowe wskaźniki, a nawet szyberdach. Jeszcze bardziej imponująco prezentuje się lista wyposażenia opcjonalnego. Już w 1985 roku Mercedes proponował ABS, poduszkę powietrzną, klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby oraz hydropneumatyczne zawieszenie przedniej osi.

Obraz

Ostatnia z wymienionych pozycji była standardem dla osi tylnej. Dzięki nivomatowi prześwit pozostawał stały po załadowaniu kufra, jak również w trakcie jazdy po nierównościach, co dodatnio wpływa na walory jezdne klasyka ze Stuttgartu.

Właściciel zdecydował się na delikatny tuning podwozia. W aucie pojawiły się twardsze sprężyny, przy okazji zmniejszające prześwit o 20 milimetrów. Całość postawiono na szerszych felgach z oferty AMG.

Dzięki temu ostra jazda Mercedesem 190 E 2.3-16 jest prawdziwą przyjemnością. Wprawni kierowcy mogą pokusić się nawet o pokonywanie zakrętów bokiem, co ułatwi 35% blokada tylnego mostu oraz zmniejszone przełożenie układu kierowniczego.

Obraz

Nieco przyzwyczajenia wymaga obsługa ręcznej skrzyni biegów. Do drobnych problemów z precyzją można błyskawicznie przywyknąć, jednak do wrzucania „jedynki” poprzez pociągnięcie dźwigni do siebie – niekoniecznie. Rozwiązanie nie jest dziełem przypadku i było zastosowane choćby w BMW M3. Powód? Prozaiczny. Przy ofensywnej jeździe po torze wyścigowym pierwszego biegu praktycznie się nie używa, więc konstruktorzy postanowili ułatwić „mieszanie” między pozostałymi czterema przełożeniami, ustawiając je w tradycyjnym układzie „H”.

Kto zapragnąłby jeździć z klasą, a jednocześnie szybko ma ostatnią szansę, by kupić specjalny model „gwiazdora” po przystępnej cenie. Auta nadające się wyłącznie do remontu potrafią kosztować 4 000 euro, zaś najlepiej utrzymane egzemplarze są warte nawet 12 000 euro. Fani jeszcze większego prestiżu i ekskluzywności mogą poszukać aut z serii Evo i Evo II. Mury fabryki opuściło łącznie niewiele ponad 1000 sztuk, więc cena mogąca sięgnąć nawet 60 000 euro nie powinna być zaskoczeniem...

Łukasz Szewczyk

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇