OPZZ do Poczty: w przetargach preferować oferentów zatrudniających na etatach
Poczta Polska powinna przestać kierować się jedynie najniższą ceną w przetargach i brać po uwagę jedynie wykonawców zatrudniających swoich pracowników na etatach - zaapelował we wtorek OPZZ. Poczta zapowiada wprowadzenie kodeksu dobrych praktyk.
"Nie godzimy się, aby niska cena stanowiła jedyne kryterium w przetargach i protestujemy przeciwko promowaniu przez polskie państwo niskopłatnego, nieetatowego zatrudnienia. Stoimy na stanowisku, że tylko konsekwentne stosowanie klauzul społecznych zawierających między innymi wymóg etatowego zatrudnienia, może w rzeczywisty sposób uzdrowić rynek zamówień publicznych" - czytamy we wtorkowym stanowisku Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, w sprawie toczącego się obecnie przetargu na usługi w zakresie sprzątania i utrzymywania w czystości obiektów użytkowanych przez Pocztę.
Zdaniem związkowców, to w szczególności Spółki Skarbu Państwa powinny dawać przykład sektorowi prywatnemu, w zakresie uczciwego zatrudniania swoich pracowników. Przypominają też, że strona publiczna jest zobowiązana do umieszczania kryteriów społecznych w warunkach przetargów, na mocy zeszłorocznej nowelizacji Prawa zamówień publicznych.
"Sama Poczta Polska zatrudnia pracowników etatowo i słusznie krytykuje inne spółki za prowadzenie nieuczciwej konkurencji poprzez obniżanie kosztów wynikających z nieetatowego zatrudnienia. W tej sytuacji tym bardziej apelujemy do zarządu Poczty Polskiej o zmianę warunków zamówienia" - dodało OPZZ.
W odpowiedzi na apel rzecznik PP Zbigniew Baranowski podkreślił, że proces cywilizowania rynku pracy "zapewne jeszcze potrwa", a publiczny operator pocztowy pozytywnie wyróżnia się pod tym względem od innych podmiotów działających na rynku. Dodał też, że w Poczcie trwają właśnie prace nad "kodeksem dobrych praktyk", dotyczącym m.in. stosowania klauzul społecznych w zamówieniach publicznych.
"Chciałbym podkreślić, że odkąd weszły w życie nowe przepisy prawa zamówień publicznych, Poczta Polska stosuje także inne kryteria (poza ceną) np. termin płatności, długość okresu gwarancji, termin dostawy, doświadczenie wykonawców, funkcjonalność urządzeń. Aktualnie w Poczcie Polskiej trwają prace nad kodeksem dobrych praktyk kupieckich, który całościowo zaadresuje te kwestie w tym związane ze stosowaniem klauzul społecznych" - zaznaczył Baranowski.