Trwa ładowanie...
21-11-2015 12:55

Opóźnienie CEPiK-u 2.0 już pewne

Opóźnienie CEPiK-u 2.0 już pewneŹródło: moto.wp.pl
d39vxfq
d39vxfq

Choć jeszcze miesiąc temu przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych zapewniali, że wprowadzenie zmodernizowanego systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców 4 stycznia 2016 roku nie jest zagrożone, dziś wiadomo już, że stanie się inaczej. Ministrowie nowego rządu zdecydowali o przesunięciu startu nowych usług dla kierowców o co najmniej pół roku.

Zmianę terminu wejścia w życie systemu CEPiK 2.0 o 6-8 miesięcy zadeklarował cytowany przez RMF FM minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Skąd to opóźnienie? Zdaniem polityka proces jego wdrożenia nie został właściwie przygotowany przez poprzedni rząd. Opinia szefa resortu infrastruktury nie jest odosobniona. Już w październiku o zmianę terminu wprowadzenia zmodyfikowanego CEPiK-u apelował Związek Powiatów Polskich. ZPP wytykał ówczesnym rządzącym, że choć projekt angażuje wiele podmiotów, nie ma jednej, odpowiedzialnej za całą operację instytucji. Nie przewidziano również szkoleń dla mających obsługiwać system urzędników, pilotażowego wdrożenia systemu oraz czasu na dokonanie ewentualnych korekt. Samorządowcy obawiali się, że taki stan rzeczy wpłynie na zupełny paraliż wydziałów komunikacji miejskich i powiatowych urzędów, a w konsekwencji brak możliwości wydawania praw jazdy czy rejestrowania samochodów.

Przesunięcie terminu modernizacji oznacza późniejsze wejście w życie nowych usług skierowanych do zmotoryzowanych. CEPiK 2.0 ma oferować szereg darmowych usług dostępnych przez internet. Kierowcy będą mogli samodzielnie sprawdzić liczbę posiadanych punktów karnych, a w przyszłości nawet opłacić przelewem mandat. Usługa „Mój pojazd” umożliwi sprawdzenie danych dotyczących posiadanego samochodu lub motocykla, a w przyszłości ma - o ile będzie tego chciał użytkownik - przypominać o zbliżającym się terminie obowiązkowego badania technicznego oraz konieczności przedłużenia ubezpieczenia OC. Pracodawcy docenią możliwość sprawdzenia uprawnień do kierowania posiadanych przez pracownika przed powierzeniem mu samochodu służbowego. Kandydaci na kierowców będą zaś mogli na podstawie danych statystycznych ocenić jakość kształcenia wybranych szkół jazdy. W przyszłości system ma też przypominać o konieczności wymiany ważnego na określony czas prawa jazdy.

Modernizacja Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców ma być również odpowiedzią na jej ewidentne braki i przekłamania. Jakość zgromadzonych w CEPiK-u danych budzi słuszne kontrowersje. Nie brakuje w nim tzw. martwych dusz, czyli samochodów, które już dawno zostały zezłomowane lub po prostu rozebrane na części. Według ewidencji w Polsce zarejestrowanych jest aż 6 mln samochodów starszych niż 25 lat, 23 tys. pojazdów powstałych nim z linii produkcyjnej zjechał pierwszy Ford T, 65 tys. Żuków, 38 tys. Syren, a nawet samochody liczące sobie więcej niż 1000 lat. Te ostatnie to oczywiście efekty urzędniczych błędów przy wpisywaniu do systemu roku produkcji samochodów podczas ich rejestrowania. Taki stan rzeczy nie tylko ośmiesza polską administrację, ale też rzutuje na decyzje polityczne i gospodarcze.

d39vxfq

Po modernizacji CEPiK-u w bazie danych zbierane będą bardziej szczegółowe informacje o samochodach. Znajdą się w niej informacje dotyczące pozytywnie i negatywnie zakończonych badań technicznych, a także wypadków i kolizji zgłaszanych do ubezpieczycieli w ramach polis OC i AC.

Prace nad systemem CEPiK 2.0 rozpoczęły się w 2013 roku. Do tej pory udało się uruchomić usługę „Historia pojazdu”, pozwalającą sprawdzić w internecie podstawowe dane na temat używanego pojazdu przed jego zakupem, a także „Bezpieczny autobus”, umożliwiającą szybkie sprawdzenie ważności badania technicznego autokaru.

tb, moto.wp.pl

d39vxfq
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d39vxfq
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj