Trwa ładowanie...
30-10-2006 12:40

Opony na zimę

Opony na zimę
d6y8xdh
d6y8xdh

Opona ma ogromne znaczenie dla bezpiecznej jazdy, ponieważ to ona przenosi wszystkie siły z samochodu na drogę. Opona styka się z drogą na powierzchni nie większej niż kartka pocztowa i aby mogła przenosić duże siły musi być wysokiej jakości i dostosowana do określonych warunków. To oznacza, że na zimę zmuszeni jesteśmy zakładać zupełnie inne opony.

Opony zimowe różną się od letnich praktycznie wszystkim. Opona letnia w ujemnych temperaturach jest bardzo twarda i nawet na suchym asfalcie nie zapewnia odpowiedniej przyczepności. Natomiast na śniegu przyczepność jest praktycznie żadna. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10883/opony-1-b.jpeg',500,353) ) |
| --- | Opona zimowa wykonana jest z zupełnie innej mieszanki gumy i nawet przy dużym mrozie zachowuje elastyczność i przyczepność. Również bieżnik zimówki jest zupełnie inny od tego na oponie letniej. Jego rzeźba jest wyraźna, klocki są duże, podobnie jak i rowki, które umożliwiają odprowadzenie dużej ilości wody i błota pośniegowego, zmniejszając tym samym ryzyko bardzo niebezpiecznego aquaplaningu. Bieżnik zimówki ma ostre krawędzie, łatwo wgryza się w śnieg i ma jeszcze jedną cechę, której nie ma opona letnia. Potrafi się sam oczyszczać ze śniegu, więc cały czas zapewnia dobrą przyczepność. Samochód wyposażony w zimówki, jadący z prędkością 50 km/h po ubitym śniegu, zatrzymuje się po przejechaniu 25 metrów. Ten sam samochód na oponach letnich potrzebuje do zatrzyma aż 48 metrów.

Minimum 4 mm

W oponie kluczowe znaczenie ma głębokość bieżnika, a w zimowej jest to najważniejszy parametr. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10884/opony-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Zgodnie z przepisami opona może mieć bieżnik o głębokości minimum 1,6 mm. Ale aby opona zimowa spełniała swoje zadanie musi mieć bieżnik o głębokości co najmniej 4 mm. Jeśli jest niższy nadaje się do wymiany.
Opony zimowe, ze względu na bieżnik można podzielić na trzy rodzaje: kierunkowe - najbardziej rozpowszechnione, muszą być założone na koła z zachowaniem odpowiedniego kierunku, asymetryczne - bieżnik na jednej połowie opony jest zupełnie inny niż na drugiej i symetryczne – obecnie coraz rzadziej stosowane. Jeśli mamy wątpliwości czy jest to opona zimowa należy poszukać napisu M+S. Jest to skrót z języka angielskiego (mud + snow), który jasno mówi nam, że mamy do czynienia z oponą zimową.

d6y8xdh

„Zimówki” na wszystkich kołach

Opony zimowe trzeba zakładać na wszystkie koła. Założenie tylko na dwa jest niedopuszczalne, ponieważ samochód zachowuje się wówczas zupełnie nieprzewidywalnie, nawet znacznie gorzej niż na oponach letnich. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10884/opony-3-b.jpeg',500,468) ) |
| --- | Gdy mamy mocno ograniczone środki finansowe należy zamiast dwóch lepszych kupić cztery gorsze zimówki, które i tak będą kilka razy lepsze w zimie niż najlepsze opony letnie. Oferta jest bardzo szeroka, więc każdy znajdzie oponę na własne możliwości finansowych. Komplet opon do auta kompaktowego można kupić za niecałe 800 zł, a do auta miejskiego za 600 zł. Przy ograniczonych środkach warto zrezygnować z dodatkowego kompletu felg a zaoszczędzone pieniądze dołożyć do kwoty przeznaczonej na opony i kupić te z najwyższej półki. Opony na wszystkich kołach powinny mieć taki sam bieżnik, taki sam indeks prędkości i taką sama głębokość bieżnika.

Najdroższe najlepsze

Opony można podzielić na kilka klas, tak jakościowych jak i cenowych i niestety jest prosta prawidłowość, że opona droższa będzie lepsza. Jednak wskazany jest rozsądek i nie ma potrzeby do samochodu miejskiego kupować opon za kilka tys. zł. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10884/opony-4-b.jpeg',353,500) ) |
| --- | Najdroższe, a także najlepsze są opony z fabryk macierzystych (np. Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli). Opony tych marek są wykonane wg najnowszych technologii. Czołowi producenci są praktycznie właścicielami wszystkich pozostałych fabryk opon, a firmy im podległe korzystają z wsparcia technicznego właściciela, ale ze względu na konieczność zachowania niskiej ceny wymusza to niejako stosowanie starszych technologii. Przy zakupie opon należy zwrócić uwagę na rok produkcji, który kryje się pod czterema cyframi (np.5101). Dwie pierwsze oznaczają datę produkcji w tygodniach (51 tydzień, czyli koniec grudnia), a dwie ostatnie rok produkcji (2001). Można zakładać opony nie starsze niż trzyletnie.

d6y8xdh

Kiedy wymieniać?

Opony zimowe powinno się zakładać, jeśli średnia temperatura wynosi około 7 o C. Taka zasada dotyczy większości opon. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10884/opony-5-b.jpeg',500,283) ) |
| --- | Natomiast, jeśli mamy opony typu high performance, czyli przeznaczone do szybkiej jazdy, to powinniśmy je wymienić już przy temperaturze 10 o C.
Oczywiście lepiej założyć zimówki trochę wcześniej, a nie po pierwszych opadach śniegu. Kolejki w serwisach będą znacznie mniejsze, a i usługa będzie wykonana dokładniej. Dysponując drugim kompletem opon z felgami nie należy zapominać o okresowym wyważeniu koła.
Niektórzy kierowcy, w celu zmniejszenia kosztów, decydują się na zakup opon uniwersalnych. Ale opona taka nie jest dobra ani na lato, ani na zimę. Należy pamiętać, że z oponami jest tak samo jak z butami. Zupełnie inne są na lato i całkiem inne są na zimę. W uniwersalnych nie będzie nam za wygodnie.

Ceny opon o rozmiarze 185/65 R14
*Producent * *Typ bieżnika * Cena [zł]
Barum Polaris 2 207
Continental TS 800 316
Dębica Frigo 2 227
Dunlop Winter Sport M3 305
Goodyear Ultra Grip 7 316
Kleber Krisalp HP 235
Matador MP58 206
Michelin Alpin A2 338
Olsztyn Snowpro 204
Pirelli SnowSport 407
Ceny opon o rozmiarze 195/50 R15
Producent Typ bieżnika Cena [zł]
Barum Polaris 2 210
Continental TS 780 316
Dunlop Winter Sport M3 376
Goodyear Ultra Grip GW3 372
Kleber Krisalp HP 284
Matador MP59 298
Michelin Alpin A2 402
Pirelli SnowSport 384

Autor: Grzegorz Burda

d6y8xdh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d6y8xdh
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj