Firma Drog-Bud z Częstochowy ma być wykonawcą obwodnicy miejscowości Czarnowąsy - wynika z rozstrzygniętego przetargu. Inwestycja ma kosztować 106,8 mln zł. To największe w historii zadanie drogowe na Opolszczyźnie realizowane przez samorząd województwa.
Rzecznik Prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich (ZDW) w Opolu Arkadiusz Branicki powiedział PAP w poniedziałek, że rozstrzygnięcie przetargu polegało głównie na zweryfikowaniu wszystkich ofert i ich skrupulatnym przeliczeniu. Wyniknęło z niego, że najniższa kwotowo jest oferta firmy Drog-Bud z Częstochowy, która wyniosła 106,8 mln zł.
Pierwotnie - tuż po otwarciu ofert - podawano, że oferta tej firmy jest jeszcze niższa kwotowo, ale jak wyjaśnił Branicki - po merytorycznej i matematycznej weryfikacji wszystkich dokumentów okazało się, iż ostateczna cena to właśnie 106,8 mln zł. "To jest i tak najniższa ze złożonych ofert" - zastrzegł Branicki.
Rzecznik ZDW w Opolu zaznaczył, że rozstrzygnięcie przetargu nie oznacza jednak, że umowa z wykonawcą może już zostać podpisana. Wszyscy oferenci muszą mieć czas na ewentualne odwołanie się, a następnie - w związku z tym, że koszt inwestycji przewyższa 20 mln euro - dokumentacja przetargowa musi zostać przekazana do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
"Dopiero po tym będziemy mogli podpisać umowę i przekazać plac budowy" - wskazał Branicki.
Budową obwodnicy podopolskiej miejscowości Czarnowąsy zainteresowanych było łącznie 12 firm i konsorcjów, które złożyły oferty cenowe. Obwodnica ta będzie elementem korytarza transportowego północ-południe biegnącego przez Opolszczyznę. Ma też pomóc rozwiązać problemy komunikacyjne związane z dojazdem do rozbudowywanej Elektrowni Opole.
Najtańszą z ofert okazała się ta firmy Drog-Bud; najdroższa opiewała na ponad 135,5 mln zł. Tymczasem Zarząd Dróg Wojewódzkich planował przeznaczenie 142 mln zł na to przedsięwzięcie. Wraz z wykupem gruntów i nadzorem inwestorskim inwestycja miała zaś kosztować ok. 160 mln zł. Na konferencji zorganizowanej tuż po otwarciu ofert członek zarządu woj. opolskiego odpowiedzialny m.in. za kwestie infrastruktury Szymon Ogłaza mówił, że to oznacza, iż budowa obwodnicy będzie tańsza, niż zakładano.
Ogłaza informował też wówczas, że decydującym w tym przetargu kryterium będzie cena, bo wszyscy oferenci zadeklarowali identyczny czas końca inwestycji - trzeci kwartał 2017 r. oraz takie same gwarancje.
Marszałek woj. opolskiego Andrzej Buła zapowiedział, że pieniądze z oszczędności zostaną w puli pieniędzy wojewódzkich na drogi i będą mogły być przeznaczone na inne inwestycje drogowe.
Jak informował opolski urząd marszałkowski obwodnica Czarnowąsów ma mieć dwa odcinki. Pierwszy - o długości prawie 1,5 km - poprowadzony zostanie w obrębie miasta Opola i zakłada budowę łącznika obwodnicy z ul. Sobieskiego. Drugi, mierzący w sumie ponad 2,6 km, obejmie budowę obwodnicy miejscowości Czarnowąsy oraz Borki pod Opolem. W ramach tej inwestycji powstanie też m.in. pięć rond, cztery wiadukty - w tym np. nad linią kolejową i istniejącą drogą oraz most nad rzeką Mała Panew.