12 firm jest zainteresowanych budową obwodnicy miejscowości Czarnowąsy pod Opolem i złożyło oferty cenowe. Najtańsza z nich opiewa na nieco ponad 99,8 mln zł, a najdroższa na ponad 135,5 mln zł. Już wiadomo, że inwestycja będzie tańsza, niż zakładano.
Obwodnica Czarnowąsów będzie elementem korytarza transportowego północ-południe biegnącego przez Opolszczyznę. Ma też pomóc rozwiązać problemy komunikacyjne związane z dojazdem do rozbudowywanej Elektrowni Opole. To największe w historii zadanie drogowe na Opolszczyźnie realizowane przez samorząd województwa.
O ofertach złożonych w przetargu, który ma wyłonić jej wykonawcę, poinformowali na konferencji prasowej w poniedziałek marszałek woj. opolskiego Andrzej Buła, członek zarządu woj. opolskiego odpowiedzialny m.in. za kwestie infrastruktury Szymon Ogłaza oraz dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich (ZDW) w Opolu Bogdan Poliwoda.
W drugim etapie przetargu swoje oferty cenowe dot. inwestycji złożyło w sumie 12 firm i konsorcjów. Najtańsza ze złożonych ofert opiewa na nieco ponad 99,8 mln zł; najdroższa na ponad 135,5 mln zł. Tymczasem Zarząd Dróg Wojewódzkich planował przeznaczenie 142 mln zł na to przedsięwzięcie. Wraz z wykupem gruntów i nadzorem inwestorskim inwestycja miała zaś kosztować ok. 160 mln zł. "Wiadomo więc już bez wątpienia, że będą oszczędności z tego zadania" - podkreślił Ogłaza.
Dodał, że obecnie pracownicy Zarządu Dróg Wojewódzkich weryfikują złożone oferty. "To dość poważna praca, bo każda taka oferta składa się z około 1600 pozycji" - mówił.
Rozstrzygnięcia przetargu można się spodziewać za ok. 2-3 tygodnie. Decydującym kryterium będzie cena, bo wszyscy oferenci zadeklarowali identyczny czas końca inwestycji - trzeci kwartał 2017 toku oraz takie same gwarancje.
Marszałek woj. opolskiego podkreślił, że budowa obwodnicy Czarnowąs będzie trudną i ważną inwestycją, która już wymagała profesjonalnego przygotowania, a w najbliższych dwóch latach będzie wymagała rzetelnego nadzorowania. Dodał, że pieniądze z oszczędności zostaną w puli pieniędzy wojewódzkich na drogi i będą mogły być przeznaczone na inne inwestycje drogowe.
Dyrektor ZDW dodał, że - zakładając, iż nie będzie procedury odwoławczej - wykonawca obwodnicy może wejść na plac budowy za ok. 1,5 miesiąca. M.in. dlatego, że - jak mówił - "przy tak grubym i wartościowym przetargu" całość dokumentacji przetargowej ma być przekazana do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, który przeprowadzi kontrolę.
Obwodnica Czarnowąsów ma mieć dwa odcinki. Pierwszy - o długości prawie 1,5 km - poprowadzony zostanie w obrębie miasta Opola i zakłada budowę łącznika obwodnicy z ul. Sobieskiego. Drugi, mierzący w sumie ponad 2,6 km, obejmie budowę obwodnicy miejscowości Czarnowąsy oraz Borki pod Opolem. W ramach tej inwestycji powstanie m.in. pięć rond, cztery wiadukty - w tym np. nad linią kolejową i istniejącą drogą oraz most nad rzeką Mała Panew.