Trwa ładowanie...
d1n48ni
wiadomości
08-09-2015 15:35

Opolskie/ 18 firm chętnych do budowy obwodnicy Czarnowąsów

d1n48ni
d1n48ni

18 firm chce podjąć się budowy obwodnicy miejscowości Czarnowąsy (Opolskie), jednej ze strategicznych inwestycji woj. opolskiego. Szacunkowy koszt tej inwestycji to 160 mln zł. Budowa obwodnicy ma się zacząć jeszcze w tym roku, a zakończyć w roku 2017.

Informację o liczbie oferentów zainteresowanych tą inwestycją podano na wtorkowej konferencji prasowej zarządu woj. opolskiego. Członek zarządu Tomasz Kostuś podkreślił, że jest to największe i najważniejsze zadanie drogowe regionu, które ma być zrealizowane do 2017 r.

Dyrektor departamentu infrastruktury i gospodarki opolskiego urzędu marszałkowskiego Bartłomiej Horaczuk w rozmowie z PAP tłumaczył, że obwodnica ta jest przede wszystkim elementem korytarza transportowego północ-południe biegnącego przez Opolszczyznę, a podstawowe kryterium realizacji tej inwestycji związane jest z natężeniem ruchu na tym odcinku, który według badań z 2010 r. wynosił 12 tys. pojazdów na dobę. Horaczuk dodał, że w tym roku badanie natężenia ruchu jest powtarzane. "Spodziewamy się, że obecnie ruch okaże się jeszcze większy, niż pięć lat temu" - dodał wyjaśniając, że wynika to m.in. z tego, że "Opole rozwija się mocno w kierunku północnym".

Obwodnica Czarnowąsów ma pomóc także rozwiązać problemy komunikacyjne związane z dojazdem do rozbudowywanej Elektrowni Opole.

d1n48ni

Kostuś poinformował na wtorkowej konferencji, że cała inwestycja składać ma się z dwóch części: budowy fragmentu obwodnicy od węzła drogowego przy ul. Sobieskiego do granic miasta Opola i od granicy Opola w stronę Dobrzenia Wielkiego.

Tłumaczył, że aby skoordynować obie części we wtorek sejmik woj. opolskiego podjął uchwałę, która umożliwi realizację tego zadania przez jednego inwestora i jednego wykonawcę. "To milowy krok do tego, by w sposób terminowy tę inwestycję wykonać" - mówił. Dodał, że na podstawie tej uchwały marszałek woj. opolskiego będzie też mógł podpisać umowę z prezydentem Opola na przekazanie przez prezydenta kwoty 8,5 mln zł jako wkładu miasta w inwestycję. Uchwałę ws. przekazania tej kwoty woj. opolskiemu rada miasta Opola podjęła w lipcu.

Kostuś zaznaczył, że procedura przetargowa dotycząca budowy obwodnicy Czarnowąsów trwa. Wyjaśnił, że oferty 18 potencjalnych wykonawców będą teraz oceniane pod względem formalno-prawnym. "Dopiero po takim ich przefiltrowaniu nastąpi drugi etap procedury, gdy zwrócimy się do oferentów o propozycje cenowe" - dodał i zaznaczył, że zarząd woj. opolskiego chciałby, aby wykonawca został wyłoniony najpóźniej do końca października. "Pierwsze prace przy budowie obwodnicy Czarnowąsów powinny się rozpocząć w listopadzie" - dopowiedział.

Marszałek woj. opolskiego Andrzej Buła dodał, że po ocenie formalnej ofert potencjalni wykonawcy, którzy zostaną zakwalifikowani, otrzymają tzw. ślepe kosztorysy, pomiary i specyfikację istotnych warunków zamówienia. "Wtedy będą składać ofertę cenową. Prawdopodobnie będą mieli na to ok. miesiąca" - dodał Buła zaznaczając, że projekt obwodnicy jest już gotowy.

d1n48ni

Trasa obwodnicy rozpocznie się od węzła drogowego na ul. Sobieskiego w Opolu przy północnej obwodnicy miasta na drodze krajowej 45, a kończyć się będzie włączeniem do drogi wojewódzkiej 454 między miejscowościami Czarnowąsy i Borki pod Opolem.

W ramach inwestycji ma być m.in. wybudowane 5,3 km dróg, zbudowane sześć skrzyżowań, w tym pięć rond. Powstaną też cztery wiadukty, jeden most - nad rzeką Mała Panew; jak też np. ekrany akustyczne, ledowe oświetlenie, miejsce kontroli pojazdów ze stanowiskiem do ważenia. Przebudowana będzie także istniejąca infrastruktura - m.in. sieć wodociągowa, ciepłownicza, gazowa, kanalizacja sanitarna czy sieć elektroenergetyczna.

Horaczuk poinformował, że budowa obwodnicy, jako projekt strategiczny woj. opolskiego, będzie realizowana tzw. w procedurze pozakonkursowej. "Pula środków na to zadanie została uzgodniona z KE przy negocjacjach dotyczących Regionalnego Programu Operacyjnego woj. Opolskiego" - wyjaśnił.

Szacunkowy koszt inwestycji to 160 mln zł. Dofinansowanie unijne ma wynieść 85 proc., czyli 136 mln zł, a wkład własny z budżetu woj. opolskiego to 24 mln zł.

d1n48ni
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1n48ni
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj