Opole/ Obwodnica Czarnowąs wśród najważniejszych nowych inwestycji 2015
Obwodnica podopolskich Czarnowąs, której powstanie związane jest m.in. z trwającą rozbudową Elektrowni Opole, to jedna z najważniejszych inwestycji, które mają rozpocząć się w roku 2015. W nowym roku ruszą też prace budowlane przy obwodnicy Nysy.
Zastępca dyrektora departamentu infrastruktury i gospodarki opolskiego urzędu marszałkowskiego Remigiusz Widera powiedział PAP, że wszystkie inwestycje wojewódzkie, których realizację planuje się na przyszły rok w opolskim, będą inwestycjami nowymi. Głównie przez wzgląd na fakt, iż skończyły się już pieniądze z UE z lat 2007-2013 i trwające w niej projekty zostały ukończone.
Największą, najdroższą i najbardziej skomplikowaną inwestycją wojewódzką, która ma zacząć się w przyszłym roku i potrwa do roku 2017, będzie budowa obwodnicy podopolskiej miejscowości Czarnowąsy. Według wstępnego kosztorysu ma ona kosztować ok. 160 mln zł, z czego 110 mln zł ma pochodzić z puli środków woj. opolskiego, a 50 mln zł - z budżetu Opola. Inwestycja - zarówno po stronie miasta, jak i województwa - ma być dofinansowana z pieniędzy unijnych. Na prace, które mają odbyć się w przyszłym roku, w budżecie województwa zarezerwowano 30 mln zł. "Bez wątpienia będzie to najważniejsze zadanie, jakie do tej pory realizowaliśmy, największe z planowanych w rozpoczynającej się perspektywie unijnej 2014-2020, ale też jedno z najbardziej skomplikowanych" - uznał Widera.
Obwodnica Czarnowąs ma mieć ok. 4 km długości, przebiegać w tzw. nowym śladzie, łączyć z oddanym w 2014 roku do użytku węzłem na ul. Sobieskiego na obrzeżach Opola i przecinać m.in. linię kolejową czy rzekę Mała Panew. Zaplanowano w jej ramach m.in. dwa mosty konstrukcji łukowej, skrzyżowania i ronda. Widera wyjaśnił, że jej budowa związana jest z prowadzoną od lutego 2014 roku rozbudową Elektrowni Opole, która po zakończeniu zadania będzie wymagała m.in. zwiększonych dostaw węgla. Ale także z faktem, że na drodze wojewódzkiej 454 Opole-Namysłów, z którą obwodnica będzie się łączyć, notowane jest drugie co do wielkości natężenie ruchu w woj. opolskim (12,5 tys. pojazdów na dobę). A - jak zaznaczył wicedyrektor departamentu infrastruktury - natężenie to po wybudowaniu dwóch nowych bloków elektrowni - ma się zwiększyć jeszcze o 30 proc. Dlatego przetarg na budowę tej obwodnicy powinien zostać rozstrzygnięty w połowie 2015 r.
Obwodnica Czarnowąs to niejedyne zadanie drogowe województwa na nowy rok. Rzecznik Prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu Arkadiusz Branicki podał PAP, że do realizacji w 2015 roku zaplanowano także np. rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 416 w miejscowości Pietna za 14 mln zł; rozbudowę 2-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej 494 Olesno-Łowoszów (koszt ok. 10 mln zł); drogi 414 Górki - Chrząszczyce (5 mln zł) czy początek dwuletniego zadania na drodze 454 w miejscowości Kup w kierunku na Namysłów, które ma kosztować 10 mln zł. Widera dodał, że w całości w latach 2015-2016 ma też zostać zrealizowanie zadanie, jakim będzie przebudowa wiaduktu w Strzelcach Opolskich nad linią kolejową za 20 mln zł.
Departament infrastruktury opolskiego urzędu marszałkowskiego zapowiedział też, że w 2015 roku może zacząć się kilka dużych, planowanych na najbliższe lata zadań kolejowych. Np. przygotowanie dokumentacji do zakupu co najmniej 6 nowych szynobusów za łączną kwotę ponad 18 mln euro. W latach 2014-2020 planowana jest także rewitalizacja trzech linii kolejowych: Opole-Nysa, Opole-Kluczbork i Nysa-Brzeg. Wartość prac na tych liniach oszacowano na ok. 33 mln euro. Zdaniem departamentu infrastruktury najpilniejszy byłby remont linii Opole-Nysa, tak by poprawić bezpieczeństwo i skrócić czas jazdy na tym odcinku; oraz linii Opole-Kluczbork, potrzebnej również inwestorowi, który pojawił się w znajdującym się na trasie Murowie.
W budżecie woj. opolskiego zarezerwowano też 20 mln zł na dokończenie obwałowań w gm. Dobrzeń Wielki, czyli inwestycję przeciwpowodziową.
Największą drogową inwestycją realizowaną w 2015 roku w ciągu dróg krajowych będzie w woj. opolskim budowa obwodnicy Nysy, która - po rozstrzygniętym w ub. roku przetargu - ma kosztować 307,5 mln zł. Zgodnie z harmonogramem roboty budowlane mają się zacząć na przełomie I i II kwartału 2015 r., i potrwają do drugiej połowy 2017 r. To zadanie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Rzecznik opolskiego oddziału GDDKiA Michał Wandrasz zapowiedział, że na przyszły rok opolski oddział GDDKiA planuje też podpisanie umów na budowę obwodnic Kępna (wielkopolskie) i Kłodzka (dolnośląskie), za których realizację będzie odpowiadać. "Poza tym zaplanowane jest kontynuowanie remontu autostrady A4 - w 2015 roku będzie to odcinek jezdni w kierunku Katowic od węzła Przylesie do węzła Prądy, blisko 30 km" - dodał Wandrasz. Pytany o koszty powiedział, że na zadanie to nie ogłoszono jeszcze przetargu, ale można szacować, że remont kilometra autostrady to koszt ok. 1 mln zł.
"W ramach poprawy bezpieczeństwa chcemy też w 2015 roku przebudować drogę krajową nr 40 w Wierzbcu koło Prudnika" - informował Wandrasz. I dodał: "Planowane jest też na ten rok kontynuowanie prac przygotowawczych dla obwodnic Myśliny na DK 46; północnej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla na DK 40 oraz obwodnicy Niemodlina na DK46, które znalazły się w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020".
Rzecznik opolskiego urzędu miasta Alina Pawlicka-Mamczura poinformowała z kolei, że do najważniejszych zadań inwestycyjnych miasta w 2015 roku należeć będzie m.in. kontynuacja przebudowy hali Okrąglak czy budowy Muzeum Polskiej Piosenki. W budżecie na 2015 r. na rozpoczętą w 2014 r. przebudowę opolskiego Okrąglaka zarezerwowano 12 mln zł. Na dalszą budowę Muzeum Polskiej Piosenki - 8,6 mln zł.
Wśród największych zaplanowanych inwestycji, które mają się rozpocząć w przyszłym roku w Opolu naczelnik wydziału budżetu urzędu miasta Paweł Krawczyk wymieniał też podczas grudniowej sesji budżetowej np. przebudowę opolskiego lodowiska Toropol, na którą zapisano 4,6 mln zł, drugi etap budowy Alei Przyjaźni (5 mln zł) czy przebudowę ul. Grunwaldzkiej (2 mln zł). Krawczyk tłumaczył, że w budżecie 2015 wpisano też pieniądze na inwestycje, które w przyszłym roku mają się zacząć i być realizowane w kolejnych latach. Jest wśród nich np. 4 mln zł przeznaczone głównie na wykup gruntów pod budowę południowej obwodnicy miasta, która w sumie ma kosztować ok. 70 mln zł, a przetarg na jej budowę - w 2016 roku. Czy 500 tys. zł na inwestycję dotyczącą przebudowy układu komunikacyjnego i mostu na ul.Niemodlińskiej, zaplanowaną na kolejne lata. Jej szacunkowy koszt to ok. 36 mln zł. Zaznaczył, że są to zadania, które miasto chce współfinansować z pieniędzy unijnych.
Dostępne dla Opola fundusze unijne mają też pozwolić na zakup w najbliższych latach 37 autobusów hybrydowych (za ok. 66 mln zł). W przyszłym roku na dokumentację niezbędną do takiej inwestycji zapisano ponad 60 tys. zł. Na lata 2015-2018 zaplanowano też kompleksową inwestycję dotyczącą wymiany miejskiego oświetlenia. W całości zadanie to ma kosztować ok. 51 mln zł, a w przyszłym roku 500 tys. zł.
Rok 2015 będzie też drugim rokiem realizacji rozbudowy Elektrowni Opole o dwa nowe bloki na węgiel kamienny o mocy 1800 MW. To inwestycja warta 11,6 mld zł. Zgodnie z kontraktem przekazanie do eksploatacji bloku numer 5 nastąpić ma w drugiej połowie 2018 r., a bloku numer 6 na początku 2019 r. Według planów rok 2015 będzie czasem intensywnych prac budowlanych. Pierwszym, wyraźnie widocznym ich etapem, ma być montaż konstrukcji budynku maszynowni i kotłowni. W roku 2015 prowadzona będzie także budowa układu wody chłodzącej, którego częścią ma być tzw. płaszcz chłodni kominowej, czyli konstrukcja o wysokości 185 m z żelbetu.