Opel Movano: wielki w każdej sytuacji
Opel wprowadza wkrótce na rynek odświeżony model Movano. Druga generacja auta dzięki innowacyjnym technologiom, doskonałej funkcjonalności i oszczędności ma zyskać wielu zwolenników.
Nowy Movano posiada ekspresyjny przód nadający mu charakterystyczny wygląd. Wyposażony został w trapezowy grill, poziomy chromowany słupek z nowym logo Opla oraz charakterystycznym przetłoczenie przedniej maski.
Konstruktorzy i projektanci zwrócili szczególną uwagę na projekt wnętrza kabiny kierowcy. Wynikiem tego kabina jest o 5,7 cm dłuższa od obecnego modelu. Natomiast materiały, z których została wykończona są jeszcze bardziej trwałe i lepszej jakości. W kabinie umieszczono również regulowane w wielu płaszczyznach fotele oraz kolumnę kierownicy. Nie zabrakło również praktycznych schowków.
Nowy Opel Movano jest dostępny w wielu wersjach nadwozia. Oferta obejmuje furgony (dostępne w czterech długościach i trzech wysokościach nadwozia), busy, platformy podwozia z pojedynczą i podwójną kabiną, jak również wersje kombi.
Nowy Movano dostępny jest w czterech różnych długościach przekraczających cztery metry przestrzeni ładunkowej oraz większej ładowności. Natomiast w wersji L4 jego przestrzeń ładunkowa przekracza 17 metrów sześciennych. Najnowsza generacja obejmuje również wersje z napędem na tylne koła, dostępne z pojedynczymi i podwójnymi kołami tylnymi, co powoduje rozszerzenie zakresu całkowitej masy pojazdu do 4,5 tony.
Dzięki wykorzystaniu zaawansowanej platformy modułowej, po raz pierwszy obok napędu na przednie koła (FWD) w nowym Oplu Movano zastosowano napęd na koła tylne (RWD). W wersji furgon, podwozia z pojedynczą i podwójną kabiną dostępne są również podwójne koła tylne. Standardowo są one montowane w modelach o całkowitej masie pojazdu wynoszącej 4,5 tony, zaś opcjonalnie w wersjach 3,0 t. W modelach FWD zastosowano poprzecznie montowane silniki, w wersjach RWD natomiast silniki montowane są podłużnie.
Przestrzeń ładunkowa w furgonach zapewnia bardzo dobrą dostępność, łatwość załadunku, wysokość wnętrza oraz ładowność w tym segmencie. W pojeździe przewozić można do 17 metrów sześciennych, zaś maksymalna długość przestrzeni ładunkowej wynosi nawet 4,4 m. Całkowita dopuszczalna masa pojazdu wynosi do 4,5 tony, zaś maksymalne obciążenie osiąga 2,5 tony w zależności od wersji nadwozia.
Oprócz ładowności i wymiarów istotną rolę w świecie ciężkich furgonów odgrywają ergonomia i funkcjonalność. Nowy Opel Movano okazuje się wyjątkowo praktyczny w codziennym użytkowaniu. Modele FWD cechuje niski próg załadunkowy ułatwiający dostęp do przestrzeni ładunkowej, zaś przesuwane drzwi boczne i tylne o dużych przekrojach gwarantują maksymalną wygodę załadunku i rozładunku. Drzwi tylne otwierają się standardowo pod kątem 180 stopni, dostępna jest również wersja opcjonalna otwierająca się pod kątem 270 stopni.
Do napędu auta użyto nowej generacji czterocylindrowych silników wysokoprężnych common-rail (2,3 l CDTI). Silniki dostępne są w trzech wersjach o mocy 74 kW/100 KM, 92 kW/125 KM oraz 107 kW/146 KM. Przy zastosowaniu opcjonalnego, 105-litrowego zbiornika paliwa, zasięg pojazdu może wynieść nawet 1 400 km. Znaczną uwagę poświęcono zapewnieniu niskiego poziomu zużycia paliwa w rzeczywistych warunkach roboczych, nie tylko w europejskim cyklu mieszanym.
Wszystkie wersje wyposażono w sześciobiegowe, manualne skrzynie biegów. Automatyczna skrzynia biegów Easytronic, łącząca w sobie wysoką wydajność i wygodę obsługi automatycznej skrzyni biegów dostępna jest jako opcja w dwóch najmocniejszych wersjach. Wszystkie trzy silniki spełniają wymogi norm emisji spalin Euro 4. Silniki zamówić można również z filtrami cząsteczek stałych.
Nowy Opel Movano ma być również tani w eksploatacji. Głównie dzięki niskim kosztom części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych. Równie niskie mają być koszty przeglądów: wymiana oleju wymagana jest zaledwie co 40 tys. kilometrów lub raz na rok, zaś płyn chłodzący należy wymieniać po przejechaniu 160 tys. kilometrów (w poprzednich modelach: 120 tys. kilometrów).
Opel Movano został wyposażony standardowo w układ (ABS)
z elektronicznym rozkładem siły hamowania (EBD). Elektroniczny układ stabilizujący (ESP) jest również standardowym wyposażeniem wszystkich modeli z napędem na tylne koła, w wersjach z napędem na koła przednie dostępny jest jako opcja. Zabezpieczenia pasywne obejmują standardową poduszkę powietrzną kierowcy, jak również trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami napięcia.
Jako wyposażenie dodatkowe zamówić można takie elementy, jak poduszka powietrzna dla pasażera, umieszczone w fotelach boczne poduszki powietrzne lub reflektory doświetlające pobocze na zakrętach.