Trwa ładowanie...
10-07-2002 10:52

Opel Kadett - maj 1998

Opel Kadett - maj 1998
d1ncu47
d1ncu47

Blaski i cienie samochodów używanych - Opel Kadett, Auto Moto Market, nr 4(131) maj 1998, str. 27

(WP)
Źródło: (WP)

Opel Kadett - test Auto Moto Market Przed wieloma laty w wytwórniach Opla do oznaczenia kolejnych modeli Kadetta zastosowano tylko litery alfabetu. Tę zasłużoną dla jej producenta serię, zapoczątkował w 1962 roku Opel Kadett A. W późniejszych latach pojawiały się kolejno modele z literką B, C, D i E. Dopiero Opla Kadetta E, ostatniego z tej długoletniej serii, zastąpił Opel Astra. Trochę nawet szkoda, że nie utrzymano nadal tej tradycyjnej i bardzo popularnej nazwy. W okresie 29 lat ludzie już do niej przywykli, zwłaszcza że kojarzyła im się ona z solidnością wykonania i trwałością tych samochodów.

Na europejskim rynku Opel Kadett, to od lat główny rywal VW Golfa, podobnie jak tamten, ceniony ze względu na swoją żywotność i niezawodność. Ponadto dużo wcześniej niż Golf, był on produkowany z nadwoziem typu kombi, co było jego dodatkową szansą na rynku. Już w 1985 roku silnik o pojemności 1,3 l i mocy 60 KM wyposażono w układ wydechowy z katalizatorem. Od 1989 roku podwyższono pojemność silnika podstawowego do 1,4 l przy zachowaniu jego dotychczasowej mocy. Samochód był produkowany w wersjach: dwu- i trzydrzwiowej, cztero- i pięciodrzwiowej oraz w wielu odmianach nadwoziowych.

d1ncu47

HISTORIA MODELU

Wrzesień 1984 - Wprowadzenie na rynek modelu Opel Kadett E.

Wrzesień 1985 - Prezentacja jego wersji z katalizatorem. Wrzesień 1985 - Pojawiła się odmiana ze stopniowanym tyłem nadwozia.
Wrzesień 1986 - Rynkowe wersje: 1,6 S; 1,6 Kat; 2,0 GSi; 2,0 GSi Kat.
Listopad 1986 - Modernizacja i wzbogacenie wyposażenia auta. Marzec 1987 - Prezentacja kabrioletu opracowanego przez firmę Bertone.
Styczeń 1989 - GSi 16V Kat i modele CS z ABS w wyposażeniu seryjnym.
Wrzesień 1991 - Opel Astra zastępuje Kadetta.
Luty 1993 - Zaprzestanie produkcji Kadetta w wersji kabrioletowej.
GŁÓWNE CECHY UŻYTKOWE

  • ZALETY:
d1ncu47

Niezła przestronność
Pojemny bagażnik o zmiennej pojemności
W odmianie kombi: bardzo duży przedział bagażowy
Dobre właściwości jezdne
Stosunkowo niskie zużycie paliwa
Funkcjonalna obsługa
Bardzo trwałe silniki i podzespoły mechaniczne

- WADY

Przeciętny komfort resorowania
Nienadzwyczajna jakość wykonania we wnętrzu pojazdu
Wysoki poziom hałasu
Ciężko pracujący układ kierowniczy bez wspomagania

SILNIKI GODNE POLECENIA

d1ncu47

1,3 l/60 KM - wystarczające osiągi i niskie zużycie paliwa,
1.6 l/75 KM - bardziej dynamiczny od podstawowego i zużywający niewiele więcej paliwa
2,0 l/115 KM - bardzo dynamiczny i oszczędny, ale dostępny tylko w wersjach Caravan Club i GSI.

OPINIE FACHOWCÓW

Do głównych cech pozytywnych zaliczają oni:

dużą niezawodność auta
doskonałe trzymanie się drogi
trwałe i niezawodne silniki benzynowe z serii OHC ( wałek rozrządu w głowicy)
skrzynie biegów o nieprzeciętnej trwałości
prostotę obsługi.
Wśród wad na pierwszym miejscu wymieniane są hałasy we wnętrzu pojazdu wywoływane przez plastikowe elementy wyposażenia (szczególnie w wersji hatchback). Specjaliści preferują na rynku samochodów używanych, wybór aut wyprodukowanych po 1986 roku, a jeszcze lepiej nawet po 1989 roku. Są one jakościowo lepsze od produkowanych wcześniej aut. Ponadto - ich zdaniem - najbardziej pewne są pojazdy z udokumentowanymi przebiegami i przeglądami, ale takie samochody spotyka się głównie u autoryzowanych dealerów.

d1ncu47

Bardzo funkcjonalna jest odmiana kombi. Mniej popularna wersja ze stopniowanym tyłem nadwozia w testach też jest oceniana co najmniej dobrze. Warto np. przywołać wyniki testu, gdzie Opel Kadett 1,6i zajął pierwsze miejsce wśród dziesięciu innych poważnych konkurentów.

Najwyższe noty zebrał on za oszczędne zużycie paliwa (7,7 l/100 km), doskonały układ kierowniczy i skrzynię biegów oraz właściwości jezdne. W innych odmianach, zużycie paliwa waha się średnio od 6 do 8 l/100 km.

Przypomnijmy, że jak w większości aut używanych, również wcześniejsze wersje Opla Kadetta (do 1988 roku) były bardziej podatne na korozję chociaż nie wszystkie odmiany nadwozi ulegały korozji w jednakowym stopniu. Dla przykładu, w bardzo popularnej i poszukiwanej na rynku odmianie Opel Caravan, rdza wyjątkowo intensywnie atakowała metalowe części tylnej klapy nadwozia. Warto więc przy wyborze oferowanych na rynku Caravanów, dokładnie oglądać ich tylną klapę, a szczególnie newralgiczne miejsca w obrębie otworów kablowych, osi wycieraczki tylnej szyby i zawiasów.

d1ncu47

Jedną z typowych usterek w wieloletnich Oplach Kadettach są uszkodzenia pompy wody. Jest to szczególnie niebezpieczne, bo takie uszkodzenie, niezauważone lub zlekceważone, kończy się z reguły przegrzaniem silnika. Innym kłopotliwym defektem są nieszczelności w obrębie silnika i skrzyni biegów. Mniejsze lub większe wycieki oleju są nagminną wadą w starych egzemplarzach Opla Kadetta. W specjalnych (tzw. pogwarancyjnych) badaniach testowych (Niemcy) na 100 używanych Opli Kadettów zarejestrowano następujące główne usterki i uszkodzenia:

System chłodzenia - 28,6 proc., przy czym prawie jedna piąta przypadków dotyczyła uszkodzeń termostatu. Instalacja elektryczna - 22,3 proc. Zanotowano uszkodzenia izolacji przewodów zapłonowych już w samochodach 6-letnich (26 proc.). Uszkodzenia rozrusznika i rozdzielacza - ok. 20 proc. Silnik - 20,5 proc. Tu najczęściej ulegała uszkodzeniu uszczelka pod głowicą (56 proc. gwarancyjnych przypadków). Na drugim miejscu znalazły się uszkodzenia paska zębatego rozrządu (14 proc.) Układ zasilania - 18,7 proc. Szczególnie nietrwałe okazało się urządzenie sterujące w układzie wtryskowym. Zarejestrowano aż 57 proc. jego uszkodzeń. Na drugiej pozycji pod względem usterek, znalazła się pompa paliwa (11 proc. defektów).

Dla porównania usterki w innych układach tych samochodów kształtowały się następująco: układ wydechowy - 3,7 proc., układ kierowniczy - 2,4 proc., skrzynia biegów - 1,4 proc., układ hamulcowy - 1,4 proc. Testy te potwierdzają opinię, że niektóre podzespoły mechaniczne w Oplach mają nieprzeciętną trwałość i niezawodność. W innym ukierunkowanym teście, któremu poddano trzy 10-letnie Ople Kadetty (wszystkie z roku 1985) oceniano stopień zaawansowania korozji w obrębie ich nadwozi i podwozi. Okazało się, że każdy z nich, niezależnie od przebiegu kilometrowego, miał mocno skorodowaną podłogę. Oceniono, że wymagają one bezwzględnej naprawy blacharskiej. Również konstrukcja nośna karoserii (tzw. przekroje zamknięte) były poważnie osłabione przez korozję.

d1ncu47

Fachowcy radzą, że aby uniknąć poważnych uszkodzeń spowodowanych zerwaniem paska zębatego rozrządu, trzeba go systematycznie wymieniać zgodnie z zaleceniami fabrycznymi.

Niezbyt wysoka jakość wykonania daje o sobie znać szczególnie we wnętrzu starszych pojazdów. W trakcie okresowych przeglądów rejestracyjnych (Niemcy) stwierdzono korozję elementów nośnych w 26,4 proc. badanych pojazdów 10-letnich. (w 8-letnich - 15,2 proc.). Wycieki oleju występowały w 16,8 proc. 10-letnich badanych pojazdów. (w 8-letnich - 13,3 proc.). Korozja przewodów hamulcowych dawała o sobie znać w 20,8 proc. "dziesięciolatków" (dla porównania średnia dla samochodów wszystkich marek wyniosła 5,6 proc., natomiast w Kadettach 8-letnich 15,8 proc.

WNIOSKI KOŃCOWE

Powyższa lista typowych usterek powinna ułatwić ocenę i wybór używanego Opla Kadetta E. Po prostu, na te sprawy warto zwracać uwagę przy oględzinach i w trakcie jazd próbnych. Zestawione tu usterki są w gruncie rzeczy bardzo charakterystyczne również dla innych samochodów używanych. W Oplu Kadettcie większość z nich można stosunkowo łatwo usunąć, inne wymagają fachowych zabiegów i łączą się z dodatkowymi kosztami. W trudniejszych przypadkach przed kupnem samochodu lepiej więc zasięgnąć opinii fachowców. Z drugiej jednak strony jest to auto cieszące się opinią niezawodnego i trwałego, a praktyka dowodzi, że wiele przy tym zależy od sposobu jego eksploatacji. W dobrych rękach, przy starannej i konsekwentnej konserwacji, wykonywaniu okresowych przeglądów i nie dopuszczaniu do rozprzestrzeniania się powstających ognisk rdzy, wieloletni samochód może służyć jeszcze długo. Stosunkowo dobra organizacja zaopatrzenia w części zamienne oraz bogata sieć warsztatów serwisowych (w Europie jest ich około 7000), daje
gwarancję, że nie powinno być kłopotów z fachowymi naprawami tych samochodów.

d1ncu47
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1ncu47
Więcej tematów