OPEL Kadett E
Lata produkcji | 1984 - 1994 |
Dostępne wersje nadwoziowe | kombi; sedan; kabriolet; hatchback; minivan |
Silniki | 1.2 (55KM) |
Skrzynie biegów | manualna; automatyczna |
Rozstaw osi (mm) | 2520 |
Długość (mm) | 3998-4228 |
Szerokość (mm) | 1658-1666 |
Wysokość (mm) | 1380-1430 |
Marki | |
Model |
Opel Kadett E, czyli piąta generacja jednego z najpopularniejszych modeli Opla w historii, to samochód osobowy zaliczany do segmentu C, czyli klasy kompakt. To jeden z największych rywali bezdyskusyjnego lidera tej klasy, czyli Volkswagena Golfa. Zadebiutował w 1984 roku, jako następca modelu Kadett D. Ostatnia generacja (E), uznawana jest za najbardziej udaną w całej historii. W 1985 roku wygrał konkurs na Europejski Samochód Roku. Stylistycznie Kadett E zerwał z kształtami swojego poprzednika. Stał się bardziej opływowy, sylwetkę pozbawiono ostrych krawędzi. Współczynnik oporu powietrza zredukowano z Cx-0,39 do Cx-0,32 (w wersji GSI nawet do Cx-0,30). Występował w kilku wersjach nadwoziowych, jako: 3- i 5-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan, 3- i 5-drzwiowe kombi, 3-drzwiowe auto dostawcze oraz 2-drzwiowy kabriolet. Pod maską montowano wiele jednostek do wyboru: 1.2 l, 1.3 l, 1.4 l, 1.6 l, 1.6d l, 1.7d l, 1.8 l, 2.0 l. Najbardziej sportową wersją jest Opel Kadett GSI z 2-litrowym silnikiem o mocy 115 KM
(od 1988 roku 2.0 GSi 16V, 150 KM). W 1987 roku na rynku pojawiła się wersja kabriolet. Choć następca, czyli model Astra pojawił się już w 1991 roku, to do 1994 roku produkowana była jeszcze wersja kabriolet. Na licencji Kadetta produkowane były do 1999 roku modele Daewoo Nexia, Chevrolet Kadett (Brazylia) czy Delta Kadett (RPA).