Trwa ładowanie...
09-09-2013 15:11

Opel Astra V: produkcja ruszy w Polsce w połowie 2015 r.

Opel Astra V: produkcja ruszy w Polsce w połowie 2015 r.Źródło: materiały prasowe
d2xqs7l
d2xqs7l

Rodzimy przemysł samochodowy co prawda właściwie nie istnieje, ale nie oznacza to, że jesteśmy mało atrakcyjnym partnerem dla zagranicznych koncernów samochodowych. Jest tak, na przykład, w przypadku Opla, który zdecydował o ulokowaniu w Gliwicach produkcji piątej generacji modelu Astra. Montaż samochodu ruszy w połowie 2015 roku.

W 2013 roku z linii produkcyjnych gliwickiej fabryki zjedzie mniej niż 120 tys. samochodów – szacuje Andrzej Korpak, dyrektor fabryki. Wobec ponad 125,3 tys. aut w 2012 roku będzie to oznaczało spadek produkcji mniej więcej o 5 proc., wobec szacowanego na blisko 4 proc. średniego spadku w europejskiej motoryzacji. Opel Astra jest podstawą funkcjonowania gliwickiego zakładu. Jeśli następca obecnej generacji miałby powstawać w innym kraju, dla śląskiej fabryki oznaczałoby to ogromne kłopoty; podobne do tych, z jakimi - poprzez zwolnienie ponad tysiąca osób - musiał poradzić sobie Fiat po przeniesieniu produkcji nowej Pandy do Włoch. Dziś wiadomo już jednak, że kolejne wcielenie kompaktu Opla będzie zjeżdżało z linii produkcyjnej w Polsce. Inwestycje związane z jej uruchomieniem pochłoną ponad 200 mln euro - zakład zostanie m.in. rozbudowany o jedną halę, gdzie znajdzie się spawalnia.

Jak będzie wyglądała nowa Astra? Na razie nie wiadomo. Można jednak podejrzewać, że samochód przejmie niektóre rozwiązania stylistyczne, jakie mogliśmy zobaczyć w koncepcyjnym modelu Flextreme GT/E.

(fot. materiały prasowe)
Źródło: (fot. materiały prasowe)

Obecnie gliwicka fabryka zatrudnia ok. 3 tys. osób. Jej roczne zdolności produkcyjne to 207 tys. samochodów. W 2011 r., przed kryzysem na rynku motoryzacyjnym, roczna produkcja zbliżyła się do 174 tys. aut. - Mimo spadku produkcji, oceniam, że udaje nam się przejść suchą stopą przez kryzys na europejskim rynku motoryzacyjnym - powiedział Korpak. - Nie zwalnialiśmy pracowników, choć mamy ich o ok. 300 za dużo w stosunku do naszych obecnych potrzeb. Są oni delegowani do pracy w innych zakładach General Motors w Europie - dodaje.

d2xqs7l

Wiadomo już, że w 2014 r. zwiększy się produkcja pięciodrzwiowej Astry IV hatchback, co wiąże się z likwidacją fabryki w niemieckim Bochum. Rok 2015, kiedy rozpocznie się wytwarzanie tego modelu, będzie rokiem zauważalnego wzrostu produkcji aut w Gliwicach. Obecnie ok. 40 proc. produkcji gliwickiego zakładu stanowi Astra IV hatchback, a ok. 30 proc. trzydrzwiowa Astra GTC. Model Cascada - kabriolet, którego produkcja ruszyła w lutym tego roku - to ok. 10 proc. produkcji. Wciąż dobrze na rynkach rosyjskim i tureckim sprzedaje się Astra III, która będzie produkowana w Gliwicach jeszcze przez co najmniej pół roku. Później jej produkcja zostanie zakończona.

W listopadzie tego roku gliwicka fabryka samochodów zostanie formalnie połączona w jeden podmiot z fabryką silników w Tychach, znaną dawniej pod marką Isuzu. Przed kilkoma miesiącami General Motors, który był drugim obok Japończyków udziałowcem w spółce, przejął całość udziałów w fabryce. Od jesieni firma General Motors Manufacturing Poland będzie miała dwa oddziały - produkcji aut w Gliwicach oraz produkcji silników w Tychach. Wiadomo, że GM szuka obecnie miejsca na lokalizację produkcji swojego nowego silnika, a za kilka lat te wytwarzane obecnie w Tychach przestaną spełniać zaostrzające się normy.

Na jednej linii produkcyjnej w Gliwicach wytwarzanych jest obecnie sześć modeli marki Opel i Vauxhall: pięciodrzwiowa Astra IV, Astra GTC, OPC, sedan, Astra classic sedan, a teraz także Cascada. 98 proc. produkcji trafia na eksport. 31 sierpnia minęło 15 lat od dnia, kiedy z linii produkcyjnej gliwickiej fabryki zjechał pierwszy Opel Astra. Dotychczas zakład wyprodukował ponad 1,8 mln aut. GM zainwestował w Polsce ok. 1 mld euro.

Źródło: PAP

tb, moto.wp.pl

d2xqs7l
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2xqs7l
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj